LMK, bolaget bakom Linas matkasse, har nu redovisat första kvartalet 2023 och det har gett en vinst på 12 miljoner kr, vilket kan jämföras med ett minus på 20 miljoner motsvarande kvartalet 2022.

Samtidigt fortsätter omsättningen att minska till 288 miljoner kr, vilket är en minskning med drygt 17 procent jämfört med första kvartalet förra året.

Parallellt med det ökar dock antalet aktiva kunder, nu med 18 procent.

“Vårt fokus på operationell excellens och marginaldisciplin gör det möjligt för oss att generera vinster utan att kompromissa med kundupplevelsen och ger oss konkurrenskraft i en tid när kapital är mycket dyrt och intressenter letar efter sunda finansiella resultat”, skriver LMK:s vd Walker Kinman i en kommentar till bokslutet.

”Under andra kvartalet förväntar vi oss högre lönsamhet, vilket återspeglar säsongsmässigt lägre sälj- och marknadsföringskostnader, i kombination med en stabil enhetsekonomi”, skriver han i rapporten.

Aktiemarknaden köpte tydligen dessa fraser fullt ut och aktien hade strax före börsens stängning onsdag stigit med 4,46 procent.