Nätbedrägerier är fortfarande vanligt, särskilt bland unga vuxna. Omkring fyra av tio mellan 18 och 39 år säger i en undersökning att de drabbats under det senaste året.
Detta enligt en undersökning som Klarna låtit Yougov göra.
Köpta varor som aldrig levereras, produkter som är trasiga och inte fungerar som de ska, eller falska nätbutiker som lurar konsumenten med falska produkter eller tjänster.
Det är vanliga exempel på bedrägerier som drabbar näthandlande konsumenter.
27 procent av de svarande hos Yougov har råkat illa ut någon gång det senasteåret.
– När vi ställde samma fråga förra året uppgav 35 procent att de drabbats av nätbedrägeri jämfört med 27 procent nu. Så även om det tyvärr förekommer så går utvecklingen åt rätt håll, säger Klarnas bedrägerichef Jacob Johannesson.
– Detta stämmer också överens med Klarnas egna siffror, som visar att antalet bedrägerier kopplade till näthandeln minskat med hela 78 procent mellan 2019 och 2022, hävdar Johannesson.
Att det är fler unga som drabbas förklarar han med att de helt enkelt näthandlar oftare.
– En möjlig förklaring är att unga vuxna, som generellt är mer aktiva online och näthandlar oftare, exponeras mer för potentiella bedrägerier. Det här visar också att ingen är immun mot att drabbas, oavsett hur van internetanvändare man är. Därför är det viktigt att vi alla lär oss att shoppa säkert och undvika bedragare, summerar Jakob Johannesson.