Stark öppning för handeln

Dagligvaruhandeln har inlett 2020 alldeles utmärkt. Januari bjöd på en tillväxt på 5,3 procent och även efter justering för kalendereffekten handlar det om ett plus på 4,1 procent.

Dagligvaruindex talar sitt tydliga språk eller man kanske ska säga visar sina tydliga siffror.
För det nya decenniets första månad visar det en tillväxt i dagligvaruhandeln på 5,3 procent.

Riktigt så bra är det inte – men nästan, faktiskt.
Det finns en kalendereffekt för januari men rensar man för den så är tillväxten ändå imponerande 4,1 procent under januari 2020.

I fysisk butik handlar det – före rensning för kalendereffekt – om en tillväxt på 5,0 procent och för e-handeln med 13,3 procent.

– Dagligvaruhandeln öppnar året starkt med den högsta kalenderkorrigerade tillväxten sedan april 2019, konstaterar Daniel Liljeberg hos Svensk dagligvaruhandel.

I sitt index redovisar Svensk dagligvaruhandel nu nämligen för första gången e-handelns tillväxt uppdelad i den del som är hemleverans och den del som är upphämtning i butik, alltså click and collect.
E-handel med hemleverans ökade med 5,8 procent i januari medan tillväxten på upphämtning drog iväg till hela 30,6 procent.


Läs mer om dagligvaruhandelns goda start på 2020 men framförallt om trenderna och möjligheterna till tillväxt på sikt enligt branschens experter, i nya printmagasinet Butikstrender 2/2020 

Prenumera här.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil