Annons

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Stark öppning för handeln

Dagligvaruhandeln har inlett 2020 alldeles utmärkt. Januari bjöd på en tillväxt på 5,3 procent och även efter justering för kalendereffekten handlar det om ett plus på 4,1 procent.

Dagligvaruindex talar sitt tydliga språk eller man kanske ska säga visar sina tydliga siffror.
För det nya decenniets första månad visar det en tillväxt i dagligvaruhandeln på 5,3 procent.

Riktigt så bra är det inte – men nästan, faktiskt.
Det finns en kalendereffekt för januari men rensar man för den så är tillväxten ändå imponerande 4,1 procent under januari 2020.

I fysisk butik handlar det – före rensning för kalendereffekt – om en tillväxt på 5,0 procent och för e-handeln med 13,3 procent.

– Dagligvaruhandeln öppnar året starkt med den högsta kalenderkorrigerade tillväxten sedan april 2019, konstaterar Daniel Liljeberg hos Svensk dagligvaruhandel.

I sitt index redovisar Svensk dagligvaruhandel nu nämligen för första gången e-handelns tillväxt uppdelad i den del som är hemleverans och den del som är upphämtning i butik, alltså click and collect.
E-handel med hemleverans ökade med 5,8 procent i januari medan tillväxten på upphämtning drog iväg till hela 30,6 procent.


Läs mer om dagligvaruhandelns goda start på 2020 men framförallt om trenderna och möjligheterna till tillväxt på sikt enligt branschens experter, i nya printmagasinet Butikstrender 2/2020 

Prenumera här.

Annons

powered by Typeform

Annons

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

”Allt beror på läget”

Reitan driver Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige och konstaterar att koncernens butiker drabbas olika hårt i Corona-tider där läget är helt avgörande.

Coop agerar i Karlskoga

Coop Värmland stänger nu en butik i Karlskoga och låter personal därifrån stötta Coop Forum för att den ska kunna hållas öppen även i nuvarande läge.

Tusentals går med i Handels

Den tuffa situationen i Corona-virusets spår får fler att söka sig till facket. Handels kan räkna in drygt 3 300 nya medlemmar hittills under mars.

Marknadsför gratis

Mecenat, som förhandlar fram studentrabatter, vill bidra i ett tufft läge genom att låta lokala företag marknadsföra sina varor och tjänster gratis.

”H&M tappar 45 procent”

Carnegie skriver i en analys att man räknar med att H&M:s försäljning under mars-maj kommer att minska cirka 45 procent med kvardröjande effekter.

Officiell kaffeleverantör

Löfbergs skapar finska arenaframgångar och blir officiell kaffeleverantör till den nya multiarenan UROS Live i
Tammerfors.

Anmäl dig till

powered by Typeform

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch