25 ton Juleskum skall räddas

Foto Pressbild
Inför skärtorsdagen går Cloetta och e-handlaren Matsmart samman för att rädda över 25 ton Juleskum i två olika varianter: originalet och chokladdoppad med smak av vanilj. Målet med denna gemensamma insats är att öka medvetenheten om problemen med matsvinn.

Medan påskriset pyntas pågår en intensiv insats hos Matsmart i Örebro och Cloettas fabrik i Ljungsbro för att rädda skumtomtarna. Juleskum är en integrerad del av julfirandet i Sverige, där varje person i genomsnitt äter över 30 stycken under julperioden. Men efter julen försvinner de vanligtvis från butikshyllorna och lämnar ofta överskott kvar. Det är dessa överskott av Juleskum som nu ska räddas.

Hanna Thofelt Lindström, kommunikations- och hållbarhetschef på Matsmart, förklarar att säsongsprodukter ofta leder till överskott på grund av den svårprognostiserade efterfrågan under högtider som jul och påsk. Detta samarbete mellan Cloetta och Matsmart är ett exempel på hur producenter och handlare kan arbeta tillsammans för att minska matsvinn.

För Cloetta är matsvinnet en central fråga, och de strävar aktivt mot sin vision Zero Based Waste. Mikael Blomqwist, kommunikationschef på Cloetta, understryker vikten av att allt som produceras kommer till nytta och betonar att Matsmart är en viktig samarbetspartner i detta arbete genom att möjliggöra försäljning av Juleskum tills lagret är helt tomt.

Totalt är målet att rädda en kvarts miljon påsar via Matsmarts e-handel fram till den 21:a april, Sveriges Overshoot Day. Denna dag markerar när planetens resurser för år 2024 är förbrukade om alla skulle leva som i Sverige. Resultatet av insatsen kommer att rapporteras i Matsmarts sociala kanaler, och alla som deltar i att rädda Juleskum fram till den 21:a april har chansen att vinna ett av fem maxade godispaket från Cloetta.

Hanna avslutar med att uttrycka sin tilltro till att de kommer att lyckas rädda alla påsarna fram till den 21:a april och att deras kunder, särskilt i Norr- och Västerbotten, har visat sig vara extra engagerade i att bekämpa matsvinnet. Det återstår att se om denna trend håller i sig även denna gång.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil