Postnord och Chalmers i gemensamt projekt

Postnord och Chalmers i gemensamt projekt
Foto: Anna-Lena Lundqvist/Chalmers
I ett nytt forskningsprojekt inleder nu Postnord och Chalmers ett samarbete för att undersöka den optimala förpackningen för branschen och miljön.

I ett nytt forskningsprojekt inleder nu Postnord och Chalmers ett samarbete för att undersöka den optimala förpackningen för branschen och miljön.

Under initiativet Förpackningsresan har Postnord bjudit in branschen för att samla insikter och erfarenheter kring luft i paket.
Uppskattningsvis innehåller e-handlade paket i genomsnitt cirka 30 procent onödig luft.

Det får effekter på distributörers transporter och ombudens plats på hyllorna. Det ger också en onödig negativ klimatpåverkan, påpekar Postnord i en pressrelease.

– Att minska luften i e-handelns förpackningar är mer komplext än vad vi anade när vi drog igång Förpackningsresan för något år sedan. Vi är stolta över att ha skapat ett ökat medvetande kring frågan i branschen. Nu behöver vi ta reda på vilka åtgärder som leder till störst klimateffekt, säger Postnords hållbarhetschef Sofia Leffler Moberg.
– Samarbetet med Chalmers och DS Smith är ett oerhört viktigt steg för konkret förändring och vi ser fram emot att gemensamt komma fram till vad som är en mer klimateffektiv förpackning för e-handeln, säger Sofia Leffler Moberg, hållbarhetschef på Postnord.

Forskningsprojektet ska pågå i två år, finansieras av Handelsrådet och kommer att skapa insikter om hur branschen gemensamt kan minska luften i förpackningar och transportsystemet som helhet, med fokus på ökad hållbarhet.
– Projektet är mycket intressant för oss då vi vill bidra med ökad förståelse för hur effektiva och hållbara försörjningskedjor kan uppnås och hur förpackningar på olika sätt påverkar möjligheterna för detta, säger Sandra Brüel Grönberg, doktorand vid Chalmers.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil