Black Week lyfter konsumtionen med miljarder så maximerar butikerna effekten

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Svenska hushåll öppnar plånboken rejält under Black Week. Enligt SCB:s veckostatistik ökar konsumtionen i slutet av november med över sju miljarder kronor jämfört med en vanlig vecka. För dagligvaru- och servicehandeln är det en period som både förändrar kundflöden, skapar nya beteenden och öppnar möjligheter att ta position inför julhandeln.

Under en normal vecka konsumerar svenska hushåll strax under 48 miljarder kronor. Men när Black Week drar igång förändras mönstret tvärt. Sett över de senaste sex åren är veckan i snitt 7,2 miljarder kronor starkare än normalt och i fjol nådde ökningen hela 11,7 miljarder kronor. Det handlar inte längre om en kort kampanjperiod, utan om en etablerad handelsvecka där kunder rör sig mer, jämför mer och handlar mer strategiskt.

Fredagen utmärker sig som den stora toppdagen. Då handlade hushållen för omkring 11 miljarder kronor runt 4 miljarder mer än en vanlig vardag. För butikerna betyder det långa dagar, större flöden och att kunder rör sig mellan fler kategorier och butikstyper än normalt.

Även om sällanköpsvaror står för den största ökningen får dagligvarubutiker ett kraftigt lyft. Dels för att många Black Week-shoppare vill ha något snabbt på vägen hem färdigmat, helgprodukter och “vi tar något enkelt”-lösningar dels för att hela handelsområden får mer trafik.

När fler rör sig i köpcentrum och handelsplatser märks även små flödesförändringar. Butiker som är rätt bemannade och placerar rätt produkter på rätt ställen kan ta vara på en ökning som annars passerar obemärkt.

Black Week har därför blivit något helt annat än en vecka av priskampanjer den fungerar allt mer som en logistik-, merförsäljnings- och kundflödesvecka.

Trots ökade tullar och förändrade reallöner är konsumtionen 2025 stabil. De senaste fyra veckorna fram till 9 november ökade hushållens köp med 0,3 procent. Det betyder att kundernas beteende inte är impulsdrivet det är planerat. De använder kampanjperioder som Black Week för att “låsa in” vissa köp inför december och julhandeln.

Här får butiker en chans att vinna kunder tidigt, innan julrushen slår till.

Black Week påverkar olika delar av butiken på olika sätt, men fyra faktorer är särskilt viktiga!

  • Tydliga erbjudanden gör störst skillnad. Kunderna jämför i rekordfart därför vinner de butiker som håller kommunikationen enkel, väljer ut några få starka erbjudanden och ser till att hyllkanter och skyltning är kristallklara.
  • Fredagen kräver förberedelser. Den största kundtoppen är förutsägbar. Extra bemanning i kök och kassalinje, påfyllda färskvaror och en buffert av helgprodukter kan vara avgörande.
  • Merförsäljning händer i små beslut. Kunder på språng vill fatta snabba beslut. Snacks, dryck, fika och “enkel middag ikväll” säljer bäst när det är placerat där kunderna rör sig vid entrén, i gångstråk eller vid kassan.
  • Julhandeln börjar redan här. Allt fler gör sina första julköp under Black Week. Därför bör butiker redan i november lyfta julprodukter, säkerställa lagernivåer och kommunicera värde snarare än prispress.

När hushållen lägger miljarder mer just den här veckan gäller det att butiken är förberedd både i sortiment, bemanning och kommunikation. Black Week är inte en konkurrerande handelsevent till julen den är starten. Och de butiker som tar vara på kundflödena, gör köpen enkla och möter trötta shoppare med smarta lösningar är också de som går stärkta in i årets viktigaste försäljningsmånad.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.