Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post

Take away tappar hos svenskar

Förutom en kraftig nedgång i besök på restauranger så ser vi även en minskning i benägenheten att köpa take away eller att beställa hem färdig mat.
Vi är mest optimistiska i Norden om corona men ändrar konsumtionsmönster. Take away tappar enligt Nielsen – och det är de unga som står för trenden.

Mät- och dataanalysföretaget Nielsen kommer med siffror som säger att svenskarna är de som har den mest optimistiska synen i Norden när det gäller Covid-19-situationen. I en undersökning från början av maj tror endast 24 procent av svenskarna att pandemin  varar längre än tolv månader i Europa, 19 procent att den i vår världsdel kommer att vara över på mindre än tre månader från nu och vi är även de som ändrat sig minst när det gäller matvanor.

36 procent av svenskarna äter visserligen oftare hemma nu – men 57 procent av de som svarat säger att de äter ute respektive hemma lika ofta som innan pandemin. Nielsens konsumentanalys har gjort i 30 europeiska länder och i den större delen av dessa länder har man en mer pessimistisk syn än bland de svenskar som svarat. Sålunda tror 73 procent av europeerna i undersökningen att vi inte är ur pandemikrisen på länge än.

Mer positiva är svenskarna där endast 24 procent – var fjärde – av dem som svarat tror att Corona-viruset fortfarande är i omlopp om tolv månader och 19 procent tror det är borta inom ett kvartal.
Såväl danskar som norrmän och tyskar har, bland många, en mer pessimistisk syn än så på tidsaxeln.

Däremot har Coronaviruset fått även oss svenskar att ändra vanor i ett antal avseenden, inte minst när det gäller inköp.
23 procent av svenskarna som svarat i undersökningen säger att de handlar ”mycket mera sällan” nu på stora matvarubutiker och 27 procent att de handlar ”lite mera sällan” där.

Förutom en kraftig nedgång i besök på restauranger så ser vi även en minskning i benägenheten att köpa take away eller att beställa hem färdig mat. 33 procent av svenskarna har minskat sina take away-köp och det handlar framförallt om de yngre generationerna.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn

Senaste nytt.

Presenteras av

Annons

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Annons

Annons

Annons

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.