Under hela 2025 kommer Äkta varas medgrundare och verksamhetsledare, Björn Bernhardson, att skriva krönikor i Butikstrender. Syftet? Att belysa viktiga frågor kring ärlig mat, tillsatser och hur butiker kan möta konsumenternas ökade efterfrågan på rena och genuina produkter.
-Det ska bli väldigt spännande att ge butiksledet vårt perspektiv. Det här är en målgrupp som är väldigt intressant att nå eftersom butikerna har makten över utbudet och i förlängningen ett stort inflytande över vad vi stoppar i oss, säger Björn Bernhardson.
Butikernas ansvar blir en hetare fråga
Att konsumenterna blivit mer medvetna råder det ingen tvekan om. E-nummer granskas, innehållslistor ifrågasätts och efterfrågan på ärliga produkter ökar stadigt. Samtidigt sitter dagligvaruhandeln på nyckeln till förändring.
– Att lyfta den här frågan känns både aktuellt och relevant för våra läsare. Björn Bernhardsons krönikor kommer att ge branschen en intressant inblick i konsumentperspektivet och väcka diskussion om hur handeln kan ta sitt ansvar, säger Dunia Jamil, chefsredaktör på Butikstrender.
Samarbetet mellan Äkta vara och Butikstrender syftar inte bara till att skapa debatt – utan också till att ge butikschefer, inköpare och beslutsfattare konkreta insikter i hur de kan navigera i en ny verklighet.
Det är tydligt att allt fler kunder vill ha ärligare livsmedel. Frågan är hur många butiker som faktiskt vågar ta steget och förändra sitt utbud – innan kunderna väljer någon annanstans att handla.