Delar ut 733 miljoner kr

Lantmännen delar nu ut 733 miljoner kr till sina medlemmar enligt stämmobeslut. | Foto: Lantmännen
En högre vinst under 2019 för Lantmännens verksamhet. Resultatet? Att man nu genomför sin högsta utdelning någonsin 733 miljoner kr, till medlemmarna.

Alla Lantmännens divisioner och affärsområden visade ett högre resultat under 2019 vilket möjliggör en utdelning om hela 733 miljoner kronor till medlemmarna, svenska lantbrukare. Beslutet om utdelningen togs av föreningsstämman torsdag.

Utdelningen till medlemmarna är den högsta utdelningen i Lantmännens historia, totalt 733 miljoner kronor. Lantmännen har sedan 2010 totalt delat ut 4,7 miljarder kronor till sina medlemmar. – Vi ser tillbaka på ett år som var Lantmännens mest framgångsrika genom tiderna. Det goda resultatet 2019 och en lönsam tillväxt i hela koncernen har stärkt Lantmännens finansiella ställning och möjliggör en stor utdelning, säger ordförande Per Lindahl.

– Vi är mycket glada över att kunna göra den här stora utdelningen, speciellt i en tid som präglas av oförutsägbarhet. Detta underlättar för våra medlemmar, aktiva svenska lantbrukare, att kunna hantera coronakrisen och fokusera på att trygga svensk livsmedelsförsörjning.

Vinsten för 2019 – efter finansnetto och justerat för jämförelsestörande poster – uppgick till nästan 1,9 miljarder kr, 1 877 miljoner kr för att vara exakt.
Det kan jämföras med 2018 års vinst strax under 1,4 miljarder kr (1 387 miljoner kr).

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil