Clas Ohlson backade i försäljning mars

Foto Clas Ohlson
Försäljningen i mars minskade med 2 procent för Clas Ohlson i jämförelse med mars månad 2022men ökade organiskt med 1 procent.

Försäljningen i mars minskade med 2 procent till 623 miljoner kr (639). Organiskt ökade försäljningen med 1 procent jämfört med föregående år. Försäljningen online minskade med 3 procent till 82 miljoner kr (85).
Så sammanfattar Clas Ohlson självt utvecklingen mars 2023.

Jämfört med motsvarande månad föregående år har butiksbeståndet minskat netto med 7 butiker. 
Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 222 (229).

– Den organiska försäljningsökningen i mars var en procent i en marknad präglad av minskat konsumtionsutrymme för hushållen, samt med sju butiker färre netto jämfört med motsvarande månad förra året, konstaterar koncernchefen Kristofer Tonström i sin jakt efter ljusglimtar. 

– Vi noterar en god försäljningsutveckling i Norge med en organisk försäljningsökning om tre procent, men parallellt med att den norska kronan försvagats relativt den svenska kronan ser vi att omvärldsfaktorer som kostnadsinflation och en stark US-dollar ger fortsatta utmaningar framöver, medger Tonström som ser arbetet med kostnadsbesparingar högt prioriterat framöver.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil