Dyrt? Då är vi beredda att ge upp det mesta

Foto MostPhotos
Inga varor är så heliga att inte en majoritet är beredda att avstå ifrån dem om priset blir för högt. Det indikerar en mindre undersökning från Yougov.

Tyska matkasseföretaget Hellofresh har låtit Yougov göra en undersökning om vilka varor de svarande har svårast att ge upp för att klara matbudgeten.
Undersökningen har man låtit Yougov genomföra och 1 001 personer har svarat via internet.
Undersökningen är alltså begränsad och ganska liten men indikerar ett och annat när det gäller våra attityder i dyrtider.

Bakgrunden är naturligtvis matprisernas utveckling där februari 2023 blev ännu en rekordmånad vad avser ökningstakt i närtid.
Under det senaste året har matpriserna i Sverige stigit över 20 procent och tvingat fram nya prioriteringar.

Det mest anmärkningsvärda i Yougovs undersökning är möjligen att det inte finns någon vara helig nog för att en majoritet av de svarande inte ska kunna tänka sig att avstå ifrån den om det behövs för att klara budgeten.
41 procent säger att de inte är beredda att avstå från kaffe – 34 procent att de inte är beredda att avstå från kött, men det innebär ju faktiskt att 59 respektive 68 procent är beredda att göra det under vissa omständigheter.

Allmänt är  det annars så att 41 procent av de som svarat fokuserar på billigare varumärken.
30 procent har mindre fokus på ekologisk mat än tidigare – 19 respektive 17 procent nedprioriterar vegansk och vegetarisk mat.

Läs mer om undersökningen i nya magasinet, Butikstrender 3/2023

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil