En av fyra brister i ekonomikunskaper

Foto MostPhotos
En av fyra svenskar har brister när det gäller grundläggande ekonomiska kunskaper. Detta enligt en ny rapport från Finansinspektionen.

– Oavsett bakgrund eller intressen måste vi fatta många beslut som får stor påverkan på vår privatekonomi. Det kan exempelvis handla om att ta lån för att köpa en bostad eller bil, spara till pensionen eller en semesterresa. Då är det viktigt att förstå ekonomiska begrepp som ränta, inflation och riskspridning, säger Sofia Tyréus, projektledare för finansiell folkbildning på FI och författare till rapporten, till Di.

Undersökningen från FI visar att en av fyra svenskar saknar grundläggande kunskaper.
I vissa avseenden har kunskaperna minskat sedan motsvarande undersökning genomfördes 2020.

– Det är ett bekymmer att kunskapen om riskdiversifiering varierar. Enbart 56 procent vet att det är lägre risk att köpa en aktiefond än aktier i ett enskilt företag. Däremot svarar 70 procent rätt på att det går att minska risken genom att köpa ett brett utbud av aktier, säger Sofia Tyréys.

Självförtroendet att förstå ekonomi har ökat. Särskilt män uppger att de har högt finansiellt självförtroende och kunskap medan kvinnor och personer under 30 år uppger att de har lägre självförtroende och kunskap.

Det behöver inte vara någon garanti för rätt beslut.
– Finansiellt självförtroende motsvarar inte alltid faktisk kunskap och förståelse. När det saknas grundläggande ekonomiska kunskaper samtidigt som självförtroendet är högt kan det lätt bli fel, påpekar Sofia Tyréus.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Stärker positionen inom färdigmat

Atria Sweden AB har tagit ett stort steg framåt genom att förvärva hela aktiekapitalet i svenska färdigrättsverksamheten Gooh från Lantmännen Cerealia. Gooh är en ledande aktör inom kylda färdigrätter i den svenska dagligvaruhandeln, med en imponerande marknadsandel på cirka 25 procent.

Årets Storbolags-VD 2023

avid von Laskowski, vd för Picadeli och Greenfood Group, prisas för sitt värderingsdrivna ledarskap och banbrytande arbete inom hållbarhet och tillväxt. Hans insatser sträcker sig bortom affärsmässig framgång och har gjort Greenfood till en ledande aktör.

ATG redovisar högre vinst

ATG, det ledande spelföretaget inom hästspel, rapporterade en imponerande ökning av rörelsevinsten för det fjärde kvartalet enligt deras bokslut för 2023. Vinsten steg till 546 miljoner kronor.

Implementerar återvunnen plast

Spendrups tar ännu ett steg mot hållbarhet genom ett samarbete med förpackningsleverantören Trioworld. Tillsammans har de beslutat att övergå till användningen av 30 procent konsumentåtervunnen plast i all sträck- och krympfilm

Återkallar Garant tropisk juice

Axfood har inlett en återkallelse av Garant Tropisk Juice efter att plastpartiklar upptäckts i vissa förpackningar. Produkten återkallas med bäst före-datum den 19 april 2024.

Ica Knuten möts av onödig kritik

Ica Knuten i Nyköping har tagit ett vågat steg i sin strävan att förnya kundupplevelsen genom att erbjuda livekonserter i butiken under helgerna. Men den nya satsningen har inte mötts av enbart positiva reaktioner från kunderna.

Här är ohälsotalet lägst i Sverige

En nyligen genomförd analys av Essity visar på en avtagande nedgång. Stockholms län toppar listan över minst antal ersatta sjukdagar, medan Västernorrlands län befinner sig i motsatt ände.

Tar stormarknad till stadsdelen

Coop fortsätter sin satsning på stadsdelen Ladugårdsängen i Örebro genom att införa sitt största stormarknadskoncept. Tio år efter sin ursprungliga etablering i området väljer kedjan att växla upp sin närvaro.

The Body Shop stänger butiker

Skönhetskedjan The Body Shop står inför en tuff tid då de tvingas stänga hälften av sina nära 200 butiker i Storbritannien. Orsaken till denna drastiska åtgärd är att kedjan hamnat under tvångsförvaltning.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil