Färdigtuggat? Tuggummi fortsätter backa

Vi satsar sött men tuggar mindre | Foto: MostPhotos
Socker och choklad upp. Tuggummi ned. Vi satsar sött men tuggar mindre, enligt de siffror Nielsen IQ redovisar för rullande helår i kategorin konfektyr.

8,96 miljarder kr är vad kategorin konfektyr omsluter i Nielsen IQ:s senaste redovisning.
Då handlar det om rullande helår fram till och med vecka 4 2022, en månad in på detta år och förbi storhelgerna in i januaris grå vardag.
Det är inget vi snackar och tuggar om i onödan när vi har långt fram till värme och ljus – och tuggar gör vi allt mindre när det gäller tuggummi också.
Minus 5,9 procent för delkategorin tuggummi är vad Nielsen IQ har att rapportera och det visar en fortsättning på den trend som säger att tuggummi är en kategori i nedan och att de senaste årens försök att ändå piffa upp den med mer hälsosamma produkter inte fått något genomslag än.


Inga nya spår 
Av exempelvis försöken att lansera tuggummin som så att säga är energidryckernas motsvarighet i kategorin har ännu inte avsatt spår i intäktskolumnerna och det är trots allt de som räknas till och med framför kalorierna.
Annars är det same procedure as last year. Chokladkonfektyr står för 60 procent av kategorin, sockerkonfektyr för 27 och med de två hoprörda har vi en smet som täcker 87 procent av kakan och övriga får finna sig i rollerna som varianter av garnering.


En upp – en ned 
Tuggumminas 7 procent dominerar bland juniorerna där enda konkurrensen är uppfräschare som fräschat upp siffrorna med 1,0 procent i tillväxt, samt barnpastiller som snart behöver K-märkas när de stampas på 1 procent av kategorin och inte blir mycket gladare av 0,7 procent i tillväxt.
Chokladkonfektyr kan inte göra mycket mer av sina 60 procent men har ändå en tillväxt på 1,9 procent detta rullande helår där det inte går att hitta mer än två punkter att egentligen lägga krutet p än ett minus och ett plus.
5,1 procent upp för sockerkonfektyr – 5,9 procent ner för tuggummi är det enda att skriva hem om i en kategori som trots allt hasar sig fram till ett godkänt betyg med 2,1 procent upp för kategorin som helhet.     

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil