Global oro bromsar återhämtningen men svensk handel rör sig framåt

Lästid: 3 minuter

Dela nyhet

Svensk detaljhandel visar tecken på återhämtning trots fortsatt global oro. En ny konjunkturrapport från HUI pekar på tillväxt i både dagligvaru- och sällanköpshandeln under 2025. För butiker innebär det nya möjligheter, men också ett behov av att planera med större precision.

Det geopolitiska världsläget är fortfarande skakigt, och efter 145 dagar med president Trump tillbaka vid makten präglas den globala ekonomin av osäkerhet, tullar, höga räntor och politiska utspel. Men trots trycket utifrån håller den svenska ekonomin emot. HUI Research bedömer att detaljhandeln kommer växa med 4,5 procent i löpande priser under 2025 och med 3 procent under 2026. I fasta priser förväntas tillväxten ligga stabilt kring 2 procent båda åren.

William Lindquist, konsult på HUI

Samtidigt är det tydligt att hushållens konsumtionsvilja ännu inte riktigt tagit fart, trots att köpkraften sakta stärks. Enligt William Lindquist, konsult på HUI, är det Riksbankens styrränta som fortsatt har störst påverkan på hushållens vilja att spendera. ”Trots att den disponibla inkomsten ökar har konsumtionen inte riktigt tagit fart. Med rätt räntepolitik har Riksbanken nyckeln till att väcka konsumtionsviljan,” säger han.

Inom sällanköpsvaruhandeln märks nu en tydlig vändning. Efter flera tuffa år visar alla delbranscher tillväxt, enligt HUI:s rapport. Apotekshandeln och segment med brett sortiment och lågprisprofil ligger i framkant och agerar draglok i återhämtningen. Emma Hernell, vd för HUI Research, menar att detta är ett styrketecken: ”Försäljningen inom sällanköp vänder uppåt. Det är ett styrkebesked efter en tuff tid för branschen.”

Emma Hernell, vd för HUI Research

Även dagligvaruhandeln gynnas av att hushållens ekonomiska situation sakta förbättras. Här väntas försäljningen öka med 4,5 procent i löpande priser under 2025 och med 1 procent i volym. Matprisinflationen förväntas dämpas något, till cirka 3,5 procent för helåret, vilket i kombination med en stärkt krona kan ge utrymme för hushållen att börja handla bredare. För butiker innebär det ett fortsatt fokus på attraktiva prisalternativ, samtidigt som det finns möjlighet att börja skruva upp marginalstarka kategorier.

Rapporten pekar också på en positiv utveckling för Sveriges BNP, som väntas öka med 1,5 procent 2025 och 2,1 procent 2026. Hushållens konsumtion rör sig i samma riktning, från 1,8 till 2,9 procent i fasta priser mellan de två åren. Siffrorna signalerar inte någon kraftig boom, men en stabilisering som ger branschen förutsättningar att växa.

För butiker handlar det nu om att ligga steget före. Genom att följa konjunkturutvecklingen, anpassa sortimentet efter köpkraft och konsumtionsmönster, och optimera kampanjplanering, går det att dra nytta av den långsamma men tydliga vändningen i hushållens beteende. Särskilt viktigt blir det att hålla koll på valutaläget, importpriser och leverantörsvillkor särskilt i lågprissegment och säsongsbaserade kategorier.

Här är en översikt av de viktigaste prognossiffrorna för svensk ekonomi och detaljhandel de kommande två åren.

Procentuell tillväxt i svensk ekonomi (fasta priser) och i detaljhandeln (löpande priser)

(föregående prognos inom parentes)

Kategori

Prognos 2025

Prognos 2026

BNP, fasta priser

1,5 (2,0)

2,1 (2,4)

Hushållens konsumtion, fasta priser

1,8 (2,6)

2,9 (3,0)

Total detaljhandel, löpande priser

4,5 (4,0)

3,0 (2,5)

Dagligvaruhandel exklusive Systembolaget, löpande priser

4,5 (4,0)

3,0 (2,5)

Sällanköpsvaruhandel, löpande priser

4,5 (4,0)

3,5 (3,0)

För frågor om rapporten, ytterligare information eller prenumerationsförfrågningar, hänvisas till HUI Research.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.