Efter att Naturvårdsverket signalerat att undantag för små PET-flaskor endast var tillfälliga, insåg Herrljunga Musteri att ett nytt förpackningsalternativ var nödvändigt.
– Vi såg ingen annan utväg än att hitta ett alternativ till PET-flaskan för vår minishot, säger Nina Hagman, Marknads- & Innovationschef på Herrljunga Drycker AB.
Att byta till glas var inget realistiskt alternativ, då det är dyrt, skört och otympligt. Lösningen blev istället en ”pouch” – en flexibel plastförpackning som redan används inom livsmedelssektorn, bland annat för barnmat och sportgel.
Miljömässiga fördelar med pouch
Ur ett hållbarhetsperspektiv är pouchen en intressant utmanare. Om PET-flaskan hade varit pantbar, hade den varit det mest miljövänliga alternativet. Men eftersom den måste källsorteras som plast, precis som pouchen, vinner den lättare och mer resurseffektiva pouch-förpackningen.
– En PET-flaska väger ungefär 4–5 gånger mer än en pouch med samma innehåll. Det innebär lägre utsläpp vid transport och en minskad miljöpåverkan totalt sett, förklarar Hagman.
Stark position på en växande marknad
Marknaden för ingefärashots har vuxit kraftigt de senaste åren, drivet av en ökande efterfrågan på funktionella livsmedel. Herrljunga Musteri, som har etablerat sig som en av de starkaste aktörerna inom segmentet, erbjuder nu sina ingefärashots i tre olika förpackningsformat:
✔ Glasflaska (Ingefära & Citron, Ingefära & Gurkmeja, Ingefära & Blåbär) ✔ Storförpackning (2 liter, Ingefära & Citron) ✔ Nyhet: Mini-pouch (50 ml, Ingefära & Citron)
– Vi pressar en speciell sorts ingefära som är extra intensiv, vilket gör att vi kan använda en mindre mängd än andra aktörer på marknaden. Därför kallar vi den Sveriges hetaste shot, säger Nina Hagman.
Med sin nya innovativa förpackning hoppas Herrljunga Musteri kunna fortsätta växa och locka nya kundgrupper – och samtidigt navigera smart genom de regulatoriska utmaningarna på marknaden.