Herrljunga Musteri tar upp kampen om shotmarknaden

Foto Pressbild

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Ingefärashoten har länge varit en favorit bland hälsomedvetna konsumenter. Men efter de nya pantreglerna har små PET-flaskor blivit en utmaning för producenterna. Herrljunga Musteri har därför tagit saken i egna händer och lanserar nu sin populära shot i en smidig "pouch"-förpackning – perfekt för handväskan eller gymväskan.

Efter att Naturvårdsverket signalerat att undantag för små PET-flaskor endast var tillfälliga, insåg Herrljunga Musteri att ett nytt förpackningsalternativ var nödvändigt.

– Vi såg ingen annan utväg än att hitta ett alternativ till PET-flaskan för vår minishot, säger Nina Hagman, Marknads- & Innovationschef på Herrljunga Drycker AB.

Att byta till glas var inget realistiskt alternativ, då det är dyrt, skört och otympligt. Lösningen blev istället en ”pouch” – en flexibel plastförpackning som redan används inom livsmedelssektorn, bland annat för barnmat och sportgel.

Miljömässiga fördelar med pouch

Ur ett hållbarhetsperspektiv är pouchen en intressant utmanare. Om PET-flaskan hade varit pantbar, hade den varit det mest miljövänliga alternativet. Men eftersom den måste källsorteras som plast, precis som pouchen, vinner den lättare och mer resurseffektiva pouch-förpackningen.

– En PET-flaska väger ungefär 4–5 gånger mer än en pouch med samma innehåll. Det innebär lägre utsläpp vid transport och en minskad miljöpåverkan totalt sett, förklarar Hagman.

Stark position på en växande marknad

Marknaden för ingefärashots har vuxit kraftigt de senaste åren, drivet av en ökande efterfrågan på funktionella livsmedel. Herrljunga Musteri, som har etablerat sig som en av de starkaste aktörerna inom segmentet, erbjuder nu sina ingefärashots i tre olika förpackningsformat:

✔ Glasflaska (Ingefära & Citron, Ingefära & Gurkmeja, Ingefära & Blåbär) ✔ Storförpackning (2 liter, Ingefära & Citron) ✔ Nyhet: Mini-pouch (50 ml, Ingefära & Citron)

– Vi pressar en speciell sorts ingefära som är extra intensiv, vilket gör att vi kan använda en mindre mängd än andra aktörer på marknaden. Därför kallar vi den Sveriges hetaste shot, säger Nina Hagman.

Med sin nya innovativa förpackning hoppas Herrljunga Musteri kunna fortsätta växa och locka nya kundgrupper – och samtidigt navigera smart genom de regulatoriska utmaningarna på marknaden.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.