”Julhandeln blir oerhört viktig”

Foto MostPhotos
Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Det är fortsatt pessimistiska vindar som blåser inom den svenska handeln. Men med Black Friday och julhandeln i antågande noteras en viss uppgång i tron på framtida försäljning. 
Det visar Svensk handels handelsbarometer för november.

För åttonde månaden i rad befinner sig Framtidsindikatorerna inom detaljhandeln, partihandeln och e-handeln under det neutrala värdet 100, vilket indikerar en neutral nivå. Pessimismen är alltså fortsatt påtaglig inom alla delbranscher.

En liten ljusglimt är att samtliga delbranscher noteras för en mindre uppgång i månadens mätning, vilket kan tillskrivas en större tilltro till försäljning under årets sista handelsintensiva månader.

– Black Friday och den kommande julhandeln blir oerhört viktig för många handlare runt om i landet. En riktigt god julhandel behövs för att täcka upp för de svagare handelsmånaderna i januari och februari, säger Sofia Larsen, vd för Svensk handel.

Butikshandeln står för månadens minsta ökning och befinner sig fortsatt på en låg nivå. Indikatorvärdet i månadens mätning landar på 74,1. Nivån är till och med lägre än samma månad under pandemin för två år sedan.

– Butikshandeln har det tufft och kunderna är mer avvaktande när det kommer till köp. Lägg till den chockhöjning av hyran som Fastighetsägarna hotar med från årsskiftet- och läget är bekymmersamt. Vi hoppas nu att det rejäla vinterväder som dragit in över landet leder till ökad aktivitet ute i butikshandeln, säger Sofia Larsen.

Nästan hälften av alla konsumenter planerar att göra samtliga sina inköp online under Black Friday, vilket märks av inom e-handeln, där handlarna tror på en ökning i försäljning vilket gör att Framtidsindikatorn ökar med 1,4 enheter och hamnar denna månad på 81,8.

– Konsumenterna har verkligen omfamnat Black Friday och mer än hälften planerar att handla under veckan. Trots detta är vår prognos att försäljningen kommer att minska med en miljard jämfört med 2021. För i synnerhet e-handeln är detta oroväckande, konstaterar Sofia Larsen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Annons

Ring eller maila oss

[email protected]

0703451200