”Julhandeln blir oerhört viktig”

Foto MostPhotos
Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Det är fortsatt pessimistiska vindar som blåser inom den svenska handeln. Men med Black Friday och julhandeln i antågande noteras en viss uppgång i tron på framtida försäljning. 
Det visar Svensk handels handelsbarometer för november.

För åttonde månaden i rad befinner sig Framtidsindikatorerna inom detaljhandeln, partihandeln och e-handeln under det neutrala värdet 100, vilket indikerar en neutral nivå. Pessimismen är alltså fortsatt påtaglig inom alla delbranscher.

En liten ljusglimt är att samtliga delbranscher noteras för en mindre uppgång i månadens mätning, vilket kan tillskrivas en större tilltro till försäljning under årets sista handelsintensiva månader.

– Black Friday och den kommande julhandeln blir oerhört viktig för många handlare runt om i landet. En riktigt god julhandel behövs för att täcka upp för de svagare handelsmånaderna i januari och februari, säger Sofia Larsen, vd för Svensk handel.

Butikshandeln står för månadens minsta ökning och befinner sig fortsatt på en låg nivå. Indikatorvärdet i månadens mätning landar på 74,1. Nivån är till och med lägre än samma månad under pandemin för två år sedan.

– Butikshandeln har det tufft och kunderna är mer avvaktande när det kommer till köp. Lägg till den chockhöjning av hyran som Fastighetsägarna hotar med från årsskiftet- och läget är bekymmersamt. Vi hoppas nu att det rejäla vinterväder som dragit in över landet leder till ökad aktivitet ute i butikshandeln, säger Sofia Larsen.

Nästan hälften av alla konsumenter planerar att göra samtliga sina inköp online under Black Friday, vilket märks av inom e-handeln, där handlarna tror på en ökning i försäljning vilket gör att Framtidsindikatorn ökar med 1,4 enheter och hamnar denna månad på 81,8.

– Konsumenterna har verkligen omfamnat Black Friday och mer än hälften planerar att handla under veckan. Trots detta är vår prognos att försäljningen kommer att minska med en miljard jämfört med 2021. För i synnerhet e-handeln är detta oroväckande, konstaterar Sofia Larsen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Coop kampanjar med humortrio

Coop fixar festen tillsammans med IJustWantToBeCool, humortrion som i tre Youtube-kanaler har en miljonpublik.

Billigast att köpa storpack på nätet

Dyrt snus? Absolut. Men när Norstat undersöker saken på uppdrag av Snusbolaget är resultatet att man kan tjäna rejält på att handla på nätet.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil