Swedavia har nu öppnat första etappen av den nya marknadsplatsen på Arlanda.
När allt är klart vid årsskiftet 2024/2025 kommer där att finnas ett 40-tal nya restauranger och butiker på en yta av cirka 11 000 kvadratmeter, skriver R&S Fastfood.
I samband med satsningen har Swedavia sett över sin kommersiella strategi och vill skapa en ”sundare konkurrens” mellan aktuella företag.
– Vi kommer från en situation där vi har haft dominerande aktörer. Vår förhoppning är att vi får in fler aktörer, framför allt inom matsegmentet, och att konkurrensen ökar. Därigenom blir man mer på tårna när det kommer till kvalitet och den prisbild man har, säger Marie Ullmark, affärsområdeschef på Swedavia, till RS & Fastfood.
Ungefär 30 procent av upphandlingarna är klara och det står klart att det blir förändringar i utbudet.
Bland annat kommer Max att försvinna från Arlanda och ersättas av Jureskogs som öppnar sin största restaurang hittills på flygplatsen.