”Kampanjer kan möta sjunkande volymer”

Foto MostPhotos
Kampanjer kan vara ett sätt att hämta hem sviktande volymer när priserna stiger, påpekar Clearon på sin hemsida och hämtar stöd hos Nielsen IQ.

Stigande priser ger sjunkande försäljningsvolymer. Det ser vi överallt i dagligvaru-handeln just nu, konstaterar Clearon som samtidigt påpekar att det inte gäller alla.

Vissa kategorier har faktiskt ökat det senaste året.
– Med rätt kampanjplanering kan man gå segrande ur inflationen, säger Nielsen IQ:s Anna Ekström hos Clearon.

När Nielsen IQ studerade just kampanjvolymer under det gångna året visade det sig att bland annat ägg, funktionella drycker och snacks är några av dessa kategorier som kunnat hämta hem vikande försäljning med rätt kampanjer. 

En viktig anledning till ökningen är att dessa kategorier har haft ett stort fokus på priskampanjer av olika slag, menar Anna Ekström, kommersiellt ansvarig för Norden på Nielsen IQ. 
För är det något som konsumenter letar efter i tider av inflation och prisökningar så är det bra erbjudanden.

– Vi ser en tydlig trend just nu där konsumenter söker efter billigare alternativ till de varor de normalt köper, antingen genom att leta efter extrapriser och kupongkampanjer eller genom att byta till billigare alternativ och private labels, slår Anna Ekström fast hos Clearon.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil