Kedjan drabbas av ny jätteförlust

Arkivbild Mostphotos
Sportkedjan XXL rapporterar ännu en förlust under årets första kvartal, men med en förbättring jämfört med samma period föregående år. Förlusten uppgick till -188 miljoner norska kronor, en minskning från -239 miljoner föregående år. Trots denna förbättring har försäljningen backat med 21,5 procent.

Försäljningsminskningen tillskrivs delvis en låg tillgänglighet, samtidigt som XXL:s strategi ”Reset & Rethink” fortsätter enligt plan. Enligt vd Freddy Sobin hålls lagernivån, bruttomarginalen och kostnaderna alltmer under kontroll.

För att vända trenden och få XXL tillbaka på rätt spår till 2024/25 har konkreta åtgärder vidtagits. Det inkluderar ett ökat fokus på lägre priser, vilket förväntas förbättra tillgängligheten gradvis under det andra kvartalet och framåt.

För att undvika att upprepa det tuffa året 2023 har XXL genomfört åtgärder för att stärka sin finansiella position. Detta inkluderar en riktad nyemission på 500 miljoner norska kronor i början av 2024. Dessutom har man lämnat den danska marknaden och avvecklat sin verksamhet i Österrike under 2023. Detta förhoppningsvis för att fokusera på mer hållbara och lönsamma marknader.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil