Coop och Änglamark är också de grönaste

Coop och Änglamark är också de grönaste
Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet hos Coop Sverige. Foto: Margareta Bloom Sandebäck
Även Coop och Änglamark kan kalla sig Sveriges grönaste varumärken enligt en mindre undersökning med 1 000 personer. Änglamark vinner för tionde året.

Även Coop och Änglamark kan kalla sig Sveriges grönaste varumärken enligt en mindre undersökning med 1 000 personer. Änglamark vinner för tionde året.

”Coop och Änglamark är Sveriges grönaste varumärken – enligt svenska folket”, är rubriken på Coops pressreleasen men riktigt så är det förstås inte.
Den undersökning om varumärken som Differ genomfört har drygt 1 000 svarande men bland dessa hamnar Coop bra till. Undersökningen genomförs i ett antal kategorier så att även exempelvis Apotek hjärtat är grönast.

Coop är totalvinnare i den aktuella undersökningen och Änglamark är det varumärke som flest anser grönast, en utmärkelse Änglamark i den här undersökningen vinner för tionde året i rad.

– Vi är mycket stolta att Coop och Änglamark fortsätter vara starka varumärken. Att vi vinner priser som grönaste varumärken ser vi som kvitto på att Coops enträgna och långsiktiga arbete med att erbjuda hållbara matvaror och tjänster märks bland Sveriges konsumenter, anser Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet hos Coop Sverige.

– På Coop vet vi att vi måste agera hållbart för att upplevas som hållbara av kunderna.  I år ser vi fram emot att lansera Coops hållbarhetsdeklaration på alla matvaror. Genom hållbarhetsdeklarationen kommer kunderna att kunna se vilken påverkan varorna har på jordens resurser, klimat och samhälle – vi tror detta kommer bli en stor hjälp att göra ännu fler hållbara val, tillägger Charlotta Szczepanowski.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

440 miljoner kronor till Arlabönder

Arlabönder runt om i Sverige kommer att dela på en utdelning på cirka 440 miljoner kronor som en del av den efterlikvid som beslutades av Arlas högsta beslutande organ. Det totala beloppet för hela Arlas nordiska mjölkbönder är cirka 270 miljoner euro.

Ökar ersättningen till norrländska mjölkbönder

Från och med den 1 mars 2024 höjer Norrmejerier ersättningen för mjölkråvara med 30 öre. Beslutet välkomnas av både mjölkbönder och företagsledningen som ser det som ett nödvändigt steg med tanke på de utmaningar som mjölkbönderna i Norrland står inför.

Premiär för två nya Snabbgross Club

Den 29 februari slår Axfoods restauranggrossist Snabbgross upp portarna för två nya butiker i det medlemsbaserade konceptet Snabbgross Club, denna gång i Luleå och Västerås. Detta innebär att nu totalt nio butiker i Sverige erbjuder unika restaurangvaror och stora förpackningar till låga priser för både företags- och privatkunder.

Svenskt nej till CSDDD: En besvikelse

Idag stod det klart att EU-medlemsstaterna inte kunde enas om EU-direktivet om företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö, CSDDD. Vid mötet i COREPER blev det tydligt att det inte fanns någon majoritet bakom förslaget, och enligt uppgifter var Sverige det enda landet som planerade att rösta nej.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil