Hälften kontaktlösa

Användandet är störst bland yngre svenskar, men är genomgående för hela befolkningen.
Bland många andra förändringar i coronavirusets spår ingår att de kontaktlösa betalningarna ökar och nu är 50 procent av de kortbetalningar som görs.

Sverige är visserligen det land i världen som använder minst kontanter – men när det gäller kontaktlösa betalningar har vi faktiskt legat efter övriga Norden.
I Danmark är de kontaktlösa kortbetalningarna 80 procent av det totala antalet, i Norge och Finland ungefär 60 procent.

I Sverige har vi närmat oss – men först nu när coronaviruset sprider sig.
Under 2020 har de kontaktlösa betalningarna ökat kraftigt och är nu 50 procent av alla kortbetalningar, nästan 15 procent mer än i inledningen av året.
− Även om kontaktlösa betalningar ökar generellt i Sverige så är trenden i år särskilt stark. Coronaviruset har definitivt varit en extra drivkraft för konsumenter att använda kontaktlösa betalningar, säger Jan Lundequist, betalningsexpert på Nets.

Från den 17 april, i fredags, har som en följd av situationen beloppsgränsen för kontaktlösa betalningar utan pinkod höjts från 200 till 400 kronor.
− Att beloppsgränsen nu fördubblas i Sverige kommer ytterligare att driva på användningen av kontaktlösa betalningar, och förhoppningsvis även bidra till att minska smittspridningen lite grann, fortsätter Jan Lundequist.

Fakta om kontaktlösa betalningar i Sverige:

  • I början av året var 42 procent av kortbetalningar kontaktlösa och 48 procent i början av april.
  • Nästan 75 procent av alla kontaktlösa betalningar skedde utan pinkod, en andel som kommer att öka i och med höjningen av beloppsgränsen.
  • En klar majoritet av svenskarna använder numera kontaktlösa betalningar (53 procent enligt Nets Nordic Payment Report för 2019).
  • Användningsfrekvensen har ökat markant de senaste två åren: 2018 så använde svenskarna det främst sporadiskt och endast tre procent frekvent, jämfört med nästan en fjärdedel av svenskarna som använde betalmetoden frekvent 2019. I år är användningen betydligt högre än ifjol.
  • Användandet är störst bland yngre svenskar, men är genomgående för hela befolkningen.
  • Andelen kontaktlösa betalningar spår Nets att fortsätta öka till omkring Danmarks nivå de kommande åren.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil