Köttbullen lanseras som kosttillskott

Foto MostPhotos
Köttbullen lanseras som kosttillskott när Sveriges grisföretagare gör en kampanj under denna vecka i Stockholms tunnelbana.

Under vecka 40 kan resenärer i Stockholms tunnelbana se köttbullen återlanseras som kosttillskott.
Det är organisationen Sveriges grisföretagare som uppmärksammar vad man kallar en växande trend, nämligen att äta kosttillskott som ett sätt att kompensera för uteblivna näringsämnen när människor minskar eller tar bort kött från kosten. 

Kampanjen är tänkt att skapa en diskussion kring vad miljoner svenskar stoppar i sig dagligen – och vad konsumenterna egentligen vet om dessa piller, pulver och kapslar, skriver organisationen.
Samtidigt vill man naturligtvis slå ett slag för ”sina” produkter.

— Vi vill belysa det problematiska i trenden att ta bort ett av våra mest näringstäta och beprövade livsmedel och byta ut det mot piller, pulver och kapslar som vi har väldigt låg kunskap om. Framför allt gällande vilka konsekvenser det kan få på hälsan på längre sikt, säger Mattias Espert som är ordförande för Sveriges grisföretagare. 

– Det är ju förvånande att så många äter kosttillskott när Livsmedelsverket och bred forskning visar att de allra flesta inte behöver det om man äter en varierad kost, tillägger Espert.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil