Lanserar alternativ till bäst före-datum

Åsa Sandberg hos Too good to go | Foto Pressbild
Det danska företaget Too good to go lanserar märkningen ”Ofta bra efter” i en ny kampanj i nio länder, relaterad till matsvinn.

Too good to go är ett danskt företag som arbetar med att motverka matsvinn genom samarbeten med producenter och handel.
Nu lanserar man märkningen ”Ofta bra efter” och uppmanar konsumenten att titta, lukta och smaka.

En av utgångspunkterna är en undersökning är hälften av de svarande inte vet skillnaden mellan bäst före-datum och sista förbrukningsdatum.
I en undersökningen, beställd av det danska företaget, svarade 2 000 män och kvinnor över 18 år.

– I vår undersökning ställer vi specifika frågor om datummärkning. Vi såg att många svarar fel. Vi ser att det finns ett behov av ett initiativ som upplyser och leder konsumenten i rätt riktning, säger Åsa Sandberg hos Too good to go.

Tillsammans med livsmedelsproducenter lanserar man nu den nya märkningen där en vara som märks är Philadelphia-ostarna från Mondelēz. 

Andra producenter i samarbetet är Danone, Unilever, Goodlife Foods och Robin Delselius.
Kampanjen ska genomföras i elva europeiska länder.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil