Lanserar alternativ till bäst före-datum

Åsa Sandberg hos Too good to go | Foto Pressbild
Det danska företaget Too good to go lanserar märkningen ”Ofta bra efter” i en ny kampanj i nio länder, relaterad till matsvinn.

Too good to go är ett danskt företag som arbetar med att motverka matsvinn genom samarbeten med producenter och handel.
Nu lanserar man märkningen ”Ofta bra efter” och uppmanar konsumenten att titta, lukta och smaka.

En av utgångspunkterna är en undersökning är hälften av de svarande inte vet skillnaden mellan bäst före-datum och sista förbrukningsdatum.
I en undersökningen, beställd av det danska företaget, svarade 2 000 män och kvinnor över 18 år.

– I vår undersökning ställer vi specifika frågor om datummärkning. Vi såg att många svarar fel. Vi ser att det finns ett behov av ett initiativ som upplyser och leder konsumenten i rätt riktning, säger Åsa Sandberg hos Too good to go.

Tillsammans med livsmedelsproducenter lanserar man nu den nya märkningen där en vara som märks är Philadelphia-ostarna från Mondelēz. 

Andra producenter i samarbetet är Danone, Unilever, Goodlife Foods och Robin Delselius.
Kampanjen ska genomföras i elva europeiska länder.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

440 miljoner kronor till Arlabönder

Arlabönder runt om i Sverige kommer att dela på en utdelning på cirka 440 miljoner kronor som en del av den efterlikvid som beslutades av Arlas högsta beslutande organ. Det totala beloppet för hela Arlas nordiska mjölkbönder är cirka 270 miljoner euro.

Ökar ersättningen till norrländska mjölkbönder

Från och med den 1 mars 2024 höjer Norrmejerier ersättningen för mjölkråvara med 30 öre. Beslutet välkomnas av både mjölkbönder och företagsledningen som ser det som ett nödvändigt steg med tanke på de utmaningar som mjölkbönderna i Norrland står inför.

Premiär för två nya Snabbgross Club

Den 29 februari slår Axfoods restauranggrossist Snabbgross upp portarna för två nya butiker i det medlemsbaserade konceptet Snabbgross Club, denna gång i Luleå och Västerås. Detta innebär att nu totalt nio butiker i Sverige erbjuder unika restaurangvaror och stora förpackningar till låga priser för både företags- och privatkunder.

Svenskt nej till CSDDD: En besvikelse

Idag stod det klart att EU-medlemsstaterna inte kunde enas om EU-direktivet om företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö, CSDDD. Vid mötet i COREPER blev det tydligt att det inte fanns någon majoritet bakom förslaget, och enligt uppgifter var Sverige det enda landet som planerade att rösta nej.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil