Lanserar produktlinje av potentiellt svinn

Så ser det ut när Matsmart utvidgar sin e-handel med fler egna produkter. Foto: Pressbild
Matsmart lanserar nu en produktlinje under egna varumärket By Motatos där man skapar färdiga produkter av uppköpta råvarulager, ”Saved by Motatos”.

Matmart är e-handelsföretaget som har som affärsidé att köpa upp varor som på grund av exempelvis datum på väg ut, feltryck på produkt, ”fel” säsong med mera riskerar att slängas ut.
Matsmart köper då upp produkterna och säljer i sin e-handel med en lägre marginal än normalt.

E-handlaren Matsmart lanserar en ny produktserie under det egna varumärket “By Motatos”. Serien “Saved By Motatos” består av skafferiprodukter tillverkad av uppköpta råvaror. Matsmarts 
Genom Saved By Motatos utökar nu Matsmart möjligheterna för sin e-handel.

– Vi jobbar redan med att rädda befintliga produkter från att bli till svinn. Men en stor del av svinnet uppstår redan i produktion. Därför ville vi skapa en produktserie som kan bidra till en mer hållbar livsmedelskedja, från start till slut, säger Josefin Fridstrand som är Norden-chef för Matsmart. 

– Det här är en naturlig förlängning av vårt arbete mot ett svinnfritt samhälle och vi är glada att även denna gång kunna donera en del av vinsten till att bekämpa världshungern i samarbete med The Hunger Project, tillägger Fridstrand.

Bland produkterna återfinns bland annat en chokladkaka tillverkad av den choklad som används för att “rensa” maskinerna mellan tillverkningen av vit och mörk choklad och en pesto gjord på “fula” grönsaker.

– Vi har försökt tänka smart och vara påhittiga i var vi kunnat hitta möjlighet att rädda fina råvaror från att bli till svinn. Att exempelvis kunna ta tillvara på prima choklad som aldrig annars skulle hamna i butik eftersom den blir mixad i färgen, exemplifierar Fridstrand.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil