”Levande handel är stadens motor”

Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel | Foto Pressbild, PMAGI AB
En levande handel är de svenska städernas motor. Det slår Svensk handel fast i sin nya rapport som bär den passande titeln ”Handeln – stadens motor”.

Tillgänglighet för kunder och varutransporter, ändamålsenliga lokaler, rimliga hyresnivåer och ett intensifierat trygghetsarbete är några viktiga nycklar för att säkerställa levande handel i Sveriges städer. Det menar Svensk handel i sin nya rapport ”Handeln – stadens motor”.

Hur vi handlar förändras över tid och under de senaste åren har förändringen skett snabbare än någonsin förr. 
Framtidens handel är både fysisk och digital. Detta påverkar kommunernas strategier och planer, inte bara i stadskärnan, utan även i köpcentrum och på handelsplatser.

Trygghetsfrågan är en central del av rapporten. Handelns brottsutsatthet har cementerat sig på allt för höga nivåer, vilket i slutändan riskerar att slå hårt mot handelns roll i den framtida staden. 
Rapporten visar att otrygghet direkt påverkar företagares vilja att driva verksamhet och skapa arbetstillfällen samt att det styr kunderna i val av handelsplats.

– Kommunernas arbete med trygghetsfrågan har blivit allt viktigare. Butiker bidrar i allra högsta grad till att skapa tryggare städer. Att vi nu på olika platser i landet ser butiksägare stänga ner sina butiker på grund av upprepad brottslighet är ett direkt hot mot den levande staden, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

– Butikernas läge och utformning blir en allt viktigare pusselbit i handelns affärsmodeller. Det borde ligga i fler hyresvärdars intresse att möta upp handelns behov, för att på så vis säkerställa attraktiva stadskärnor och underlätta för framtidens handel, tillägger Hedenström som menar att mediabilden av att butikshandeln i våra städer är på väg att försvinna är felaktig.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

440 miljoner kronor till Arlabönder

Arlabönder runt om i Sverige kommer att dela på en utdelning på cirka 440 miljoner kronor som en del av den efterlikvid som beslutades av Arlas högsta beslutande organ. Det totala beloppet för hela Arlas nordiska mjölkbönder är cirka 270 miljoner euro.

Ökar ersättningen till norrländska mjölkbönder

Från och med den 1 mars 2024 höjer Norrmejerier ersättningen för mjölkråvara med 30 öre. Beslutet välkomnas av både mjölkbönder och företagsledningen som ser det som ett nödvändigt steg med tanke på de utmaningar som mjölkbönderna i Norrland står inför.

Premiär för två nya Snabbgross Club

Den 29 februari slår Axfoods restauranggrossist Snabbgross upp portarna för två nya butiker i det medlemsbaserade konceptet Snabbgross Club, denna gång i Luleå och Västerås. Detta innebär att nu totalt nio butiker i Sverige erbjuder unika restaurangvaror och stora förpackningar till låga priser för både företags- och privatkunder.

Svenskt nej till CSDDD: En besvikelse

Idag stod det klart att EU-medlemsstaterna inte kunde enas om EU-direktivet om företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö, CSDDD. Vid mötet i COREPER blev det tydligt att det inte fanns någon majoritet bakom förslaget, och enligt uppgifter var Sverige det enda landet som planerade att rösta nej.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil