”Levande handel är stadens motor”

Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel | Foto Pressbild, PMAGI AB
En levande handel är de svenska städernas motor. Det slår Svensk handel fast i sin nya rapport som bär den passande titeln ”Handeln – stadens motor”.

Tillgänglighet för kunder och varutransporter, ändamålsenliga lokaler, rimliga hyresnivåer och ett intensifierat trygghetsarbete är några viktiga nycklar för att säkerställa levande handel i Sveriges städer. Det menar Svensk handel i sin nya rapport ”Handeln – stadens motor”.

Hur vi handlar förändras över tid och under de senaste åren har förändringen skett snabbare än någonsin förr. 
Framtidens handel är både fysisk och digital. Detta påverkar kommunernas strategier och planer, inte bara i stadskärnan, utan även i köpcentrum och på handelsplatser.

Trygghetsfrågan är en central del av rapporten. Handelns brottsutsatthet har cementerat sig på allt för höga nivåer, vilket i slutändan riskerar att slå hårt mot handelns roll i den framtida staden. 
Rapporten visar att otrygghet direkt påverkar företagares vilja att driva verksamhet och skapa arbetstillfällen samt att det styr kunderna i val av handelsplats.

– Kommunernas arbete med trygghetsfrågan har blivit allt viktigare. Butiker bidrar i allra högsta grad till att skapa tryggare städer. Att vi nu på olika platser i landet ser butiksägare stänga ner sina butiker på grund av upprepad brottslighet är ett direkt hot mot den levande staden, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

– Butikernas läge och utformning blir en allt viktigare pusselbit i handelns affärsmodeller. Det borde ligga i fler hyresvärdars intresse att möta upp handelns behov, för att på så vis säkerställa attraktiva stadskärnor och underlätta för framtidens handel, tillägger Hedenström som menar att mediabilden av att butikshandeln i våra städer är på väg att försvinna är felaktig.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil