Lusseballen ska få fler män att testa sig

Foto Pressbyrån
Pressbyrån har lanserat Lusseballen och tanken bakom det greppet är att fästa uppmärksamheten på hur viktigt det är för män att testa sig i tid.

Prostatacancer drabbar över 10 000 män per år och är Sveriges vanligaste cancerform. Om prostatacancer upptäcks i tid går sjukdomen att bota. I samband med november månads särskilda fokus på prostatacancer har Pressbyrån därför lanserat Lusseballen – en ny variant av Pressbyråns klassiska lussebulle med uppgift att påminna om att testa sig i tid.

De nygräddade Lusseballarna från Pressbyrån är en del av en omfattande informationskampanj där hälften av intäkterna går direkt till Mustaschkampens livsviktiga arbete i kampen mot prostatacancer. Utöver de balle-formade lussebullarna släpps också en Lusseballe-låt.



– Vi vet att många män undviker att undersöka prostatan av olika skäl. Det kan till exempel handla om rädsla eller okunskap. Lusseballen är en perfekt mix av allvar och skoj och kan förhoppningsvis göra det lättare att prata om ett ibland tabubelagt ämne och samtidigt öka medvetenhetsgraden kring vikten av att testa sig i tid, säger Per-Anders Nygård, kampanjledare för Mustaschkampen.

– Vi är väldigt glada att intäkter från Lusseballen går till Mustaschkampen som är Prostatacancerförbundets kampanj som blandar humor med allvar för att bidra till forskning, utveckling och bättre vård, och samtidigt sprida kunskap om Sveriges vanligaste cancersjukdom, tillägger Nygård.

– På Pressbyrån har vi en tradition av att ta ställning i viktiga samhällsfrågor, vare sig det gäller pressfrihet eller hbtqi-rättigheter. Därför känns det naturligt att vi använder oss av en av våra mest ikoniska produkter för att göra skillnad i en fråga som drabbar stora delar av samhället. Om fler påminns om att gå och göra ett enkelt test i tid kan vården rädda fler liv, säger Lennart Schultz, marknadschef för Pressbyrån.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

Så handlade vi hos Shopify

Även om Black Friday backade totalt redovisar Shopify för sin del för den och Cyber Monday positiva siffror jämfört med 2021.

CBS öppnar sin tredje Coop Mini

Coop butiker & stormarknader, CBS, inviger på fredag sin tredje obemannade butik. Denna Coop Mini öppnar i Gåvsta nordost om Uppsala.

Apotea ska växa så in i Norden

Det är Norden nästa som gäller för nätapoteket Apotea som ska växa via investeringar i norska och finska nätapotek framöver.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil