Minskad entusiasm men ännu en god stämning

God stämning men minskad entusiasm i huvudstaden. | Illustration: Stockholms handelskammare
Inte riktigt samma glädje och ganska dystra hushåll. Ändå ett starkt läge för huvudstaden, enligt nu redovisade Stockholmsbarometern.

Det var inte riktigt samma glädjeyra i Stockholmsekonomin under årets första kvartal – och det är hushållen som är dystrast, konstaterar Stockholms handelskammare.
Under det första kvartalet 2022 backade Stockholmbarometern med 3,0 enheter till 103,5, där 100 anger det historiska normalläget. 

Stockholmsbarometern har därmed haft en nedåtgående trend tre kvartal i rad. Trots nedgången är stämningsläget fortfarande starkare än normalt.
Det är framför allt hushållen som drar ner stämningsläget. Hushållens konfidensindikator stod för en historiskt stor nedgång på 20,2 enheter till indexvärdet 77,5. 

Det betyder att stämningsläget bland stockholmshushållen är mycket negativt och i paritet med hur det var i inledningen av coronakrisen 2020. 
Hushållens bedömning om den egna ekonomin bidrog till nedgången, men det var framför allt bedömningen om svensk ekonomi i stort som stod för det tyngsta sänket.

– Nu förändras ekonomin snabbt. Jag tror att vi står i en brytningstid. Vi ser hur inflationen sticker i väg med höga energi- och livsmedelspriser, styrräntan är på väg upp och därtill kommer en stökig börs som hushållen lär känna av. Jag skulle inte vara förvånad om mungiporna pekar ytterligare söderut i nästa mätning, säger Stefan Westerberg, chefekonom Stockholms handelskammare.

Stämningsläget är ljusare hos Stockholms näringsliv där konfidensindikatorn ökade med 1,4 enheter till ett indexvärde på 109,6, vilket visar att stämningsläget fortfarande är mer optimistiskt än normalt. 
Det är framför allt tillverkningsindustrin samt hotell- och restaurangnäringarna som utmärker sig positivt. 
Det är värt att notera att det har aldrig tidigare varit en så stor skillnad mellan näringslivets och hushållens syn på framtiden.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil