Axfoundation nominerad i hållbarhet

Axfoundations satsningar på Framtidens mat är en av de nominerade i kategorin Årets hållbarhetsinitiativ inför Dagligvarugalan 2020, i år digital.

Axfoods Axfoundations satsningar på Framtidens mat är en av de nominerade till kategorin Årets hållbarhetsinitiativ inför Dagligvarugalan 2020 som i år alltså genomförs digitalt. Axfoundation är en av tre finalister som nominerats till utmärkelsen som syftar till att främja dagligvaruhandelns arbete med hållbar utveckling.

Axfoundation driver förutom Framtidens mat även andra satsningar inom cirkulär ekonomi och hållbar konsumtion och produktion.
– Vi ser oss själva som ett testlabb för nya idéer, en do-tank snarare än en think-tank. Vi vill inspirera, dela kunskap och driva på utvecklingen för ett mer hållbart samhälle. Vi hoppas att det arbete vi gör tillsammans med runt 225 partners kan inspirera fler att agera. Den här nomineringen visar att vi är på rätt väg, säger Maria Smith, Axfoundations generalsekreterare till ja.se

Fakta/Innovationer och lösningar Axfoundation arbetat med
Svensk baljväxtfärs: utvecklat ett hållbart, gott och näringsrikt alternativ till köttfärs för att bidra till ett svenskt proteinskifte. 
Resursfisk: undersöker möjligheten att ta tillvara på underutnyttjade fiskarter som exempelvis braxen. 
Fem ton grön fisk i disk: bygger en infrastruktur för att omvandla vegetabiliska restströmmar till en kvalitativ proteinråvara för odlad fisk. 
Antibiotikakriterierna 2.0: utvecklar branschgemensamma kriterier för antibiotikaanvändning och djurvälfärd vid inköp av kött, mejeriprodukter och sjömat. 
Perenna grödor: ett perent vete har tagits fram genom domesticering av ett flerårigt vetegräs. 
Källa: Axfoundation
Axfoundation driver förutom Framtidens mat även andra satsningar inom cirkulär ekonomi och hållbar konsumtion och produktion. | Foto från MostPhotos

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform

”Stark start på hösten”

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade 6,3 procent under september 2020 jämfört med motsvarande månad 2019, enligt Svensk dagligvaruhandel.

Coop vill utveckla klimatmål

Coop tar nästa steg i klimat- och hållbarhetsarbetet genom ett åtagande inom systemet Science based targets som bygger på vetenskapligt baserade mål.

Systembolaget vann mot Winefinder

Domstolen ger Systembolaget och slår fast att Winefinder driver en verksamhet som liknar detaljhandel. Nu beläggs Winefinder med vite på en miljon kr.

Krav vill se kommunalt ansvar

Kommunerna bör ta ansvar för att driva utvecklingen av ekologiska varor, hävdar Krav och anser sig ha stöd av en ny undersökning man låtit Sifo göra.

122 sökte pengar hos Lidl

122 projekt sökte finansiering hos Lidl i ”Hållbarhetsakuten”. Nu presenteras åtta finalister och vinnarna bland dem kommer att presenteras november.

Sodastream fyller på smaker

Efter fjolårets lansering av Pepsico-smaker går Sodastream nu vidare och utvidgar sin Pepsi-portfölj på den svenska marknaden med smaken Mountain Dew.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.