Påskförsäljningen klättrar – 8,8 miljarder väntas i butikerna

Påskförsäljning dagligvaruhandeln 2025 med fisk, godis och påskvaror

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Med lättade hushållsutgifter och reallöneökningar i ryggen går dagligvaruhandeln in i påskveckan med tillförsikt. Prognosen pekar på en total försäljning om 8,8 miljarder kronor – en uppgång som ger tydliga effekter både på kampanjtryck och bemanning.

Svensk Handels påskrapport visar att merförsäljningen under veckan väntas uppgå till 800 miljoner kronor jämfört med en normal vecka. Samtidigt stiger försäljningen av färsk fisk och skaldjur med hela 289 procent – den enskilt största ökningskategorin.

– Påsken är en viktig försäljningsdrivare, särskilt för butiker med stark matprofil. Högtiden skapar också ett betydande antal arbetstillfällen i butikerna, vilket ger positiva effekter både lokalt och nationellt, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Trots att färre handlare än i fjol planerar att ta in extrapersonal, skapas i år ändå 1 150 nya arbetstillfällen inom dagligvaruhandeln. En fjärdedel av butikerna uppger att de kommer att förstärka personalstyrkan under veckan, framför allt med en eller två extra medarbetare.

Parallellt planerar 92 procent av dagligvaruhandlarna att genomföra någon form av kampanj. Vanligast är att ta in särskilda påskvaror, tätt följt av dekorationer och skyltning. Påsken är därmed, näst efter jul, den viktigaste försäljningsdrivande högtiden för butikshandeln.

För konsumenterna är det fortsatt de klassiska påskvarorna som dominerar. Ägg toppar listan med 69 procent, följt av sill och lax. Samtidigt noteras stark försäljningstillväxt för efterrätt, godis, Janssons frestelse och köttbullar.

Godiset håller fortsatt sin särställning. Den genomsnittliga konsumtionen väntas landa på 200 kronor per person – vilket ger en total godisförsäljning på nära en miljard kronor. Skraplotter, leksaker och pengar är också vanliga inslag i påskäggen, men i betydligt lägre omfattning.

Även inom sällanköpsvaruhandeln växer intresset för påsken. I år planerar 49 procent av dessa aktörer kampanjer – en ökning från tidigare år, även om trenden där är mer försiktig. Bland dagligvarubutikerna är det däremot en tydlig påskmobilisering.

– Att fler inom sällanköpshandeln hakar på är en signal om att påsken breddas som kommersiell högtid. Men fortfarande är det dagligvaruhandeln som står för den stora dragkraften, säger Maria Mikkonen.

Fakta i korthet – Påsken 2025 i handeln:

  • Försäljning dagligvaruhandeln: 8,8 miljarder kronor
  • Merförsäljning p.g.a. påsken: 800 miljoner kronor
  • Godisförsäljning: Nästan 1 miljard kronor
  • Extrapersonal i DVH: 1 150 arbetstillfällen
  • Butiker med kampanjer: 92 % inom DVH
  • Största försäljningsökningar: Färsk fisk & skaldjur, vuxenvälling, konserverad fisk

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.