Pris och smak är viktigare än klimat

Foto Pressbild
Endast 3 procent av de svarande i en ny undersökning säger att de har klimatet som högsta prioritet när de handlar mat. Pris och smak är viktigare.

Det är Picadeli som redovisar årets Vegocracy report där man, bland annat, låtit göra en internationell undersökning om matvanor.
Bland annat har cirka 1 000 svenskar svarat i undersökningen.

Det visar sig, inte oväntat, att 60 procent av de svenska svarande sätter smaken högst när de ska handla mat  äta mer hållbart om det var billigare. Näst viktigast uppger de att priset är.

Endast 3 procent sätter hållbarhetsaspekten över allt annat – men 64 procent av de svarande skulle handla mer hållbar mat om den var billigare.

– Det vi lägger på våra tallrikar spelar stor roll för vårt klimatavtryck. Därför känns det extra relevant att vi i årets Vegocracy report har låtit klimatfrågan ta stor plats. Och insikterna är slående. De visar att alla vi som är verksamma i livsmedelsindustrin måste agera, menar Picadelis vd David von Laskowski.

Läs mer om undersökningen i Butikstrender 5/2023

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil