Priskänsliga konsumenter och lågprishandelns framväxt

Vi på Matpriskollen har sedan priserna började rusa i januari 2022 arrangerat webbinarier för branschen och våra kunder. Matpriskollen samlar in och publicerar 3.300 butikers extrapriser varje vecka. I grunden är det samma erbjudanden som finns i veckans flygblad. Det har vi gjort sedan starten 2010. Därför har vi bra koll på vad som kedjorna använder för produkter och priser för att locka in kunder varje vecka.

Vi på Matpriskollen har sedan priserna började rusa i januari 2022 arrangerat webbinarier för branschen och våra kunder. Vi samlar in och publicerar 3.300 butikers extrapriser varje vecka. I grunden är det samma erbjudanden som finns i veckans flygblad. Det har vi gjort sedan starten 2010. Därför har vi bra koll på vad som kedjorna använder för produkter och priser för att locka in kunder varje vecka. 

Det som kampanjas är också det som kommer säljas mest. Speciellt sedan Sveriges konsumenter blivit mycket mer prisfokuserade senaste två åren. Peter Palmqvist, senioranalytiker på GfK Consumer panel, var med på seminariet och visade att deras hushållspanel, på 4000 hushåll, klassar sig själva i 3 olika grupper utifrån hur de ser sig som konsumenter och köpare. Grupperna är:

  • Starkt prismedveten
  • Selektivt prismedveten (för vissa produkter är man väldigt prismedveten)
  • Ej prismedveten

På bara 2 år har ökningen av andelen Starkt prismedvetna gått från 31% till 39%. Andelen ej prisfokuserade har sjunkit från 39% till bara 28%!

Vad detta innebär, är att dina kunder har blivit mycket mer observanta på prisändringar, jämförpriser, prisskillnader mellan olika märken och mellan olika butiker . Dom är mer multilojala än någonsin och den kedja som har högst lojalitet, enligt Gfk, är ICA MAXI som fångar 28% av sina kunders pengar. Det innebär att ICA MAXIs kunder i genomsnitt handlar 72% av sina dagligvaror i andra butiker. 

Att kunderna också handlar i andra butiker är så spännande för frågan blir hur man ska locka dom att handla mer i just din butik. Dom är ju ändå i butiken. Och dom har kortet upp och handlar!

Det är detta som ”Category management” handlar om., Att bryta ner och se per kategori hur kunderna beter sig och förstå vad av olika kategorier dom handlar i andra butiker. Är det på grund av bättre sortiment, eller priset, eller kunnigare personal eller varför? 

Med  mer prisintresserade kunder, så får inte prisskillnaden bli för stor.  Det gäller att ha koll på vad konkurrenterna tar betalt, så priset inte gör att man blir mer ”bortvald” än nödvändigt.

Konsumenterna tar sig också till nya butiker och koncept. Butikskedjan Normal är ett sådant. Men Normal är inte nytt i Sverige. Den första butiken i Sverige öppnades i Malmö redan 2018. Senaste 12 månaderna har det öppnat cirka 40 nya butiker och nu finns det 120 Normalbutiker. I Normalbutikerna är det inte kampanjer som gäller utan låga ordinariepriser och med deras ”skattjakt” bland de låga hyllorna gömmer sig riktigt låga priser. Så här stora prisskillnader kan det vara på artiklar:

På seminariet gjorde vi sen en djupdykning i ”Lågprishandelns Kung”: Gekås. Vd Patrik Levin berättade alla fakta om att man säljer 13 miljoner par strumpor, 68.000 förpackningar fryspåsar i veckan, 4,8 miljoner leksaker/år, 1 miljon vykort/år och längsta kön var 1,4 kilometer för att komma in i butiken! Gekås är nu Sveriges i särklass största butik med en omsättning på dagligvaror runt 2 miljarder. Totalt sålde man varor för över 6.000 miljoner 2023. 

Till Gekås åker man för att det är billigt. Ullared har blivit en destination och shopping i Ullared kombineras med upplevelser och semester för många. Frågan jag ställde Patrik var hur man säkerställer låga priser och svaret är att det ligger i hög volym och låga omkostnader. Som vanligt med andra ord. 

Det första jobb jag hade efter Handels var Brand manager för Falcon öl. Nu ser jag till min glädje att den som har det jobbet idag, lagt enormt med tid och försett världens kanske bästa öl*, med en ännu vackrare burk. Den kommer sälja i sommarvärmen! 🙂

Tillönskar alla en härlig sommar!

*Falcon blev utsett till Världens bästa starköl 1987 och har mig veterligen samma recept idag!

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil