Prispress skapar ökad utsatthet och risker

Hewan Temesghen, generalsekreterare | Foto Pressbild, Krav
Rekordlåga priser ökar utsattheten för människor som odlar de bananer som säljs i svenska butiker, varnar Fairtrade Sverige och kritiserar handeln.

Enligt en ny rapport ökar utsattheten för människorna som odlar de bananer som säljs i svenska butiker. Rekordlåga importpriser har bidragit till ökad risk för människorättskränkningar och fattigdom, hävdar Fairtrade Sverige.
– Det borde vara lätt för konsumenten att göra hållbara val, men i Sverige satsar inte livsmedelskedjorna på etiska bananer på samma sätt som aktörer i Europa, säger Hewan Temesghen som är generalsekreterare för organisationen.

En ny rapport från Fairtrade Sverige visar enligt organisationen att den pågående prispressen i branschen hotar en hållbar bananproduktion. 
Förra året sjönk importpriserna på bananer till den lägsta nivån på tio år, under tio euro för en låda, skriver man och påpekar att till följd av det tvingas bananproducenterna allt oftare acceptera priser som inte ens täcker produktionskostnaden. 
”Det riskerar att förvärra problemen med låga löner, diskriminering mot migrantarbetare, hälsorisker och exploatering av naturresurser”, är slutsatsen.  

– Människorna som odlar vår favoritfrukt måste få bättre betalt. Nu är det de som betalar för prispressen i form av ekonomisk utsatthet och oerhört tuffa arbetsvillkor. Ska de kunna rusta sig mot klimatförändringarna är ökade resurser en nödvändighet, säger Hewan Temesghen.

– Branschen behöver bli mer hållbar och rapporten visar att dagligvaruhandeln spelar en nyckelroll i omställningen. Om svenska livsmedelskedjor åtog sig att exempelvis sälja halva volymen som ekologiska Fairtrade-bananer skulle det bli mycket enklare för konsumenten att göra hållbara val, säger Hewan Temesghen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Stärker positionen inom färdigmat

Atria Sweden AB har tagit ett stort steg framåt genom att förvärva hela aktiekapitalet i svenska färdigrättsverksamheten Gooh från Lantmännen Cerealia. Gooh är en ledande aktör inom kylda färdigrätter i den svenska dagligvaruhandeln, med en imponerande marknadsandel på cirka 25 procent.

Årets Storbolags-VD 2023

avid von Laskowski, vd för Picadeli och Greenfood Group, prisas för sitt värderingsdrivna ledarskap och banbrytande arbete inom hållbarhet och tillväxt. Hans insatser sträcker sig bortom affärsmässig framgång och har gjort Greenfood till en ledande aktör.

ATG redovisar högre vinst

ATG, det ledande spelföretaget inom hästspel, rapporterade en imponerande ökning av rörelsevinsten för det fjärde kvartalet enligt deras bokslut för 2023. Vinsten steg till 546 miljoner kronor.

Implementerar återvunnen plast

Spendrups tar ännu ett steg mot hållbarhet genom ett samarbete med förpackningsleverantören Trioworld. Tillsammans har de beslutat att övergå till användningen av 30 procent konsumentåtervunnen plast i all sträck- och krympfilm

Återkallar Garant tropisk juice

Axfood har inlett en återkallelse av Garant Tropisk Juice efter att plastpartiklar upptäckts i vissa förpackningar. Produkten återkallas med bäst före-datum den 19 april 2024.

Ica Knuten möts av onödig kritik

Ica Knuten i Nyköping har tagit ett vågat steg i sin strävan att förnya kundupplevelsen genom att erbjuda livekonserter i butiken under helgerna. Men den nya satsningen har inte mötts av enbart positiva reaktioner från kunderna.

Här är ohälsotalet lägst i Sverige

En nyligen genomförd analys av Essity visar på en avtagande nedgång. Stockholms län toppar listan över minst antal ersatta sjukdagar, medan Västernorrlands län befinner sig i motsatt ände.

Tar stormarknad till stadsdelen

Coop fortsätter sin satsning på stadsdelen Ladugårdsängen i Örebro genom att införa sitt största stormarknadskoncept. Tio år efter sin ursprungliga etablering i området väljer kedjan att växla upp sin närvaro.

The Body Shop stänger butiker

Skönhetskedjan The Body Shop står inför en tuff tid då de tvingas stänga hälften av sina nära 200 butiker i Storbritannien. Orsaken till denna drastiska åtgärd är att kedjan hamnat under tvångsförvaltning.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil