Mindre plast i Garants färska örter

De färska örterna från Garant, Axfoods eget varumärke, ska få tunnare, återvinningsbara plastförpackningar. Detta i kombination med bland annat nya naturfiberformar sparar 20 ton plast per år. Axfoods devis är ”rätt plast på rätt plats”.

 Vi går igenom sortimentet steg för steg för att se var vi kan plastbanta genom att ta bort eller minska mängden förpackningsmaterial. Många små förändringar gör tillsammans stor skillnad, säger Karin Grönskog, förpackningsutvecklare på Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag.

Både krukorna och trågen till Garants färska örter byts från svart till ljusgrön plast. Plasten är polypropen som kan återvinnas. Dessutom tunnas materialet ut så att cirka 18 ton mindre plast behöver användas varje år.

Garant lanserar också tre nya färska ekologiska örter till våren. Istället för plast kommer förpackningsmaterialet bestå av naturfiberformar, pappersstrutar och papptråg. Därmed sparas ytterligare cirka 2,5 ton plast årligen.

Åtgärderna är en del av den långsiktiga plaststrategi som Axfood antog förra året. Till 2025 ska den totala mängden plast i den egna verksamheten minska med 25 procent. Dessutom ska alla förpackningar till de egna märkesvarorna gå att materialåtervinna inom två år. År 2030 ska endast förnyelsebar och återvunnen råvara användas.

 I första hand vill vi byta ut plasten mot andra material. När det inte är möjligt försöker vi att reducera mängden plast genom att minska eller tunna ut. Det är viktigt att komma ihåg att plasten ibland behövs för att skydda och bevara maten. Därför arbetar vi efter devisen ”rätt plast på rätt plats”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

Nudging ska öka ekoförsäljningen

Under oktober ska ett antal utvalda Ica-butiker arbeta med nudging för att den vägen öka försäljningen av ekologiska varor.

Dålig kunskap om hur mat produceras

Enligt en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Skånemejerier har majoriteten av de tillfrågade personerna låg kunskap om hur mat produceras.

Coop fortsätter sänka för medlemmar

Under fyra veckor med start 2 oktober fortsätter Coop satsningen på sina snart fyra miljoner medlemmar. Ett 70-tal varor får sänkt pris.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil