Mindre plast i Garants färska örter

De färska örterna från Garant, Axfoods eget varumärke, ska få tunnare, återvinningsbara plastförpackningar. Detta i kombination med bland annat nya naturfiberformar sparar 20 ton plast per år. Axfoods devis är ”rätt plast på rätt plats”.

 Vi går igenom sortimentet steg för steg för att se var vi kan plastbanta genom att ta bort eller minska mängden förpackningsmaterial. Många små förändringar gör tillsammans stor skillnad, säger Karin Grönskog, förpackningsutvecklare på Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag.

Både krukorna och trågen till Garants färska örter byts från svart till ljusgrön plast. Plasten är polypropen som kan återvinnas. Dessutom tunnas materialet ut så att cirka 18 ton mindre plast behöver användas varje år.

Garant lanserar också tre nya färska ekologiska örter till våren. Istället för plast kommer förpackningsmaterialet bestå av naturfiberformar, pappersstrutar och papptråg. Därmed sparas ytterligare cirka 2,5 ton plast årligen.

Åtgärderna är en del av den långsiktiga plaststrategi som Axfood antog förra året. Till 2025 ska den totala mängden plast i den egna verksamheten minska med 25 procent. Dessutom ska alla förpackningar till de egna märkesvarorna gå att materialåtervinna inom två år. År 2030 ska endast förnyelsebar och återvunnen råvara användas.

 I första hand vill vi byta ut plasten mot andra material. När det inte är möjligt försöker vi att reducera mängden plast genom att minska eller tunna ut. Det är viktigt att komma ihåg att plasten ibland behövs för att skydda och bevara maten. Därför arbetar vi efter devisen ”rätt plast på rätt plats”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil