”Tänker minska på sko- och klädinköp”

Foto MostPhotos
31 procent av de svenskar som svarat i en undersökning som Touchtech gjort, säger att de ska minska inköpen av skor och kläder det kommande kvartalet.

Touchtech, som arbetar med butikskoncept till modeindustrin, har låtit Sifo göra en undersökning där cirka 1 000 slumpmässigt valda svenskar svarat.
Undersökningen kan alltså ses som en indikation – och indikerar då att vi kommer att få se en nedgång i försäljningen av kläder och skor.

31 procent av dem som valt att svara säger att de planerar att minska sina köp av kläder och skor under det närmaste kvartalet.
Utifrån den siffran pekar Touchtech på att det här kan påverka årets julhandel.

Dessutom pekar Touchtech på att branschen står inför fler utmaningar som lågkonjunktur, stigande räntor och en stigande inflation.

Touchtech anser också att konfektionsbranschen inte är beredd att möta de tuffa tider som kommer och hänvisar bland annat till en egen fältundersökning där en anonym person, så kallad mystery shopper, besökt 100 enskilda butiker.

– Tyvärr visar fältundersökningen en oroväckande verklighet där majoriteten av butikerna inte alls är rustade för att möta den kommande lågkonjunkturen, säger Deniz Chaban som är vd för Touchtech.

Touchtechs Paulina Freiholtz delar bilden och är förvånad över fältundersökningens resultat.
– Med över 15 års erfarenhet som bland annat butikssäljare är jag uppriktigt sagt överraskad över att kundservicen i butikerna inte har utvecklats mer, säger hon i en pressrelease där hon bland annat pekar på att kopplingen mellan e-handel och fysisk butik måste bli tydligare.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Stärker positionen inom färdigmat

Atria Sweden AB har tagit ett stort steg framåt genom att förvärva hela aktiekapitalet i svenska färdigrättsverksamheten Gooh från Lantmännen Cerealia. Gooh är en ledande aktör inom kylda färdigrätter i den svenska dagligvaruhandeln, med en imponerande marknadsandel på cirka 25 procent.

Årets Storbolags-VD 2023

avid von Laskowski, vd för Picadeli och Greenfood Group, prisas för sitt värderingsdrivna ledarskap och banbrytande arbete inom hållbarhet och tillväxt. Hans insatser sträcker sig bortom affärsmässig framgång och har gjort Greenfood till en ledande aktör.

ATG redovisar högre vinst

ATG, det ledande spelföretaget inom hästspel, rapporterade en imponerande ökning av rörelsevinsten för det fjärde kvartalet enligt deras bokslut för 2023. Vinsten steg till 546 miljoner kronor.

Implementerar återvunnen plast

Spendrups tar ännu ett steg mot hållbarhet genom ett samarbete med förpackningsleverantören Trioworld. Tillsammans har de beslutat att övergå till användningen av 30 procent konsumentåtervunnen plast i all sträck- och krympfilm

Återkallar Garant tropisk juice

Axfood har inlett en återkallelse av Garant Tropisk Juice efter att plastpartiklar upptäckts i vissa förpackningar. Produkten återkallas med bäst före-datum den 19 april 2024.

Ica Knuten möts av onödig kritik

Ica Knuten i Nyköping har tagit ett vågat steg i sin strävan att förnya kundupplevelsen genom att erbjuda livekonserter i butiken under helgerna. Men den nya satsningen har inte mötts av enbart positiva reaktioner från kunderna.

Här är ohälsotalet lägst i Sverige

En nyligen genomförd analys av Essity visar på en avtagande nedgång. Stockholms län toppar listan över minst antal ersatta sjukdagar, medan Västernorrlands län befinner sig i motsatt ände.

Tar stormarknad till stadsdelen

Coop fortsätter sin satsning på stadsdelen Ladugårdsängen i Örebro genom att införa sitt största stormarknadskoncept. Tio år efter sin ursprungliga etablering i området väljer kedjan att växla upp sin närvaro.

The Body Shop stänger butiker

Skönhetskedjan The Body Shop står inför en tuff tid då de tvingas stänga hälften av sina nära 200 butiker i Storbritannien. Orsaken till denna drastiska åtgärd är att kedjan hamnat under tvångsförvaltning.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil