”Tuffa tider att vänta under 2023”

Foto Mostphotos
Det är inget nytt budskap. Men nu påpekar även HUI Research att 2023 kommer att bli både tufft och dystert – och ger en bakgrund till orsakerna.

2023 förväntas bli ett dystert år för hushållen och handeln. Året präglas av pessimism och effekterna av krig, hög inflation och oro består. 
Stigande levnadsomkostnader urholkar hushållens köpkraft och handlarna pressas av breda kostnadsökningar och köpsvaga konsumenter. 

Detaljhandelsförsäljningen mätt i fasta priser prognostiseras minska med 4,5 procent under året.
Alla dessa konstateranden kommer från HUI Research som ser hur urholkad köpkraft och nedåtgående konjunktur sätter spår både i handeln och på arbetsmarknaden.

– Att konsumenterna i högre utsträckning än tidigare sökte sig till lågprishandeln var tydligt under det föregående året, denna trend förväntas fortsätta även under 2023, säger Emma Hernell, vd för HUI Research.Läs mer om HUI Researchs prognoser i nästa magasin, Butikstrender 3/2023

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Coop lanserar nytt matkassekoncept

Coop lanserar en ny matkasse där man kan köpa veckans middagar och komplettera med varor ur hela butikens sortiment, utan bindningstider.

Mera glutenfritt på export

Fria bröd, som sedan tidigare exporterar glutenfria kanelbullar, breddar nu sortimentet med en glutenfri vaniljbulle.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil