”Tuffa tider att vänta under 2023”

Foto Mostphotos
Det är inget nytt budskap. Men nu påpekar även HUI Research att 2023 kommer att bli både tufft och dystert – och ger en bakgrund till orsakerna.

2023 förväntas bli ett dystert år för hushållen och handeln. Året präglas av pessimism och effekterna av krig, hög inflation och oro består. 
Stigande levnadsomkostnader urholkar hushållens köpkraft och handlarna pressas av breda kostnadsökningar och köpsvaga konsumenter. 

Detaljhandelsförsäljningen mätt i fasta priser prognostiseras minska med 4,5 procent under året.
Alla dessa konstateranden kommer från HUI Research som ser hur urholkad köpkraft och nedåtgående konjunktur sätter spår både i handeln och på arbetsmarknaden.

– Att konsumenterna i högre utsträckning än tidigare sökte sig till lågprishandeln var tydligt under det föregående året, denna trend förväntas fortsätta även under 2023, säger Emma Hernell, vd för HUI Research.Läs mer om HUI Researchs prognoser i nästa magasin, Butikstrender 3/2023

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil