Vi äter för lite frukt och grönt

Foto Pressbild
Den årliga Vegocracy Report 2024 är här och den ger en inblick i svenskarnas matvanor och attityder. Trots att majoriteten anser att det är viktigt att äta hälsosamt, äter endast 9 % av svenskarna tillräckligt med frukt och grönsaker enligt de rekommenderade riktlinjerna.

Detta är en betydande minskning från föregående år, där 17 % sade sig följa kostråden.

Ekonomiska utmaningar är en av de främsta anledningarna till bristen på grönsaker på tallriken. Hela 7 av 10 svenskar anser att de skulle äta mer frukt och grönt om det var billigare. Bland barnfamiljer är siffran ännu högre, där hela 77 % skulle öka sitt intag om priserna var lägre.

Okunskap spelar också en roll i bristen på grönsaker i kosten. Hälften av svenskarna är inte medvetna om de nationella riktlinjerna för konsumtion av frukt och grönt.

David von Laskowski, Group CEO på Picadeli, betonar vikten av tillgänglighet, ansvar och kreativitet för att främja en förändring i matvanorna.

”En förändring av våra matvanor är avgörande – både för människor och planet. För att göra frukt och grönsaker till förstahandsvalet behöver det bli en prioriterad fråga såväl politiskt som på hemmaplan. Med lågkonjunktur och inflation kan det kännas extra svårt att ställa om, men samtidigt kanske det föder den kreativitet som behövs för att fler ska sätta grönsakerna i centrum på tallriken,” säger von Laskowski.

Undersökningen visar också att ekonomiska incitament, som att ta bort momsen på frukt och grönt, skulle kunna öka intaget av hälsosam mat. Hela 8 av 10 svenskar är positivt inställda till politiska beslut som främjar hälsosamma vanor, såsom högre skatt på rött kött och gratis skolfrukt.

För barnfamiljer är situationen särskilt utmanande. 12 % av de svenska barnfamiljerna minskar sitt intag av frukt och grönt på grund av ekonomiska skäl, medan 17 % inte har råd att äta enligt riktlinjerna.

”Vi säljer över 25 miljoner sallader per år i Sverige. Vi vet att svenskarna vill äta hälsosamt, men också prisvärt. Hälsosam mat ska vara tillgänglig för alla, inte minst för barnfamiljer där behovet av att etablera bra matvanor är som störst. Genom minskad skatt på frukt och grönt kan en hälsosam livsstil bli mer tillgänglig för alla – det ställer vi oss bakom,” säger von Laskowski.

Vegocracy Report, genomförd av Kantar på uppdrag av Picadeli, är en internationell undersökning som kartlägger matvanor och hälsotrender. Undersökningen omfattade 11 000 respondenter i sju länder och genomfördes under december 2023–januari 2024.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil