Vill ha ny teknik och struntar i hållbart

Jesper Eriksson, Sverige-chef för Klarna | Foto Pressbild
Klarna har undersökt vilka krav svenska kunder har på e-handeln och kommit fram till att de vill ha ny teknik samt struntar i alla hållbarhetsaspekter.

Det är via sin Shopping Pulse som Klarna undersökt svenska konsumenters krav och önskemål när det gäller e-handeln.
Det mest markanta är att man kontinuerligt vill se teknisk utveckling. 81 procent av de som svarat vill att handlare kontinuerligt ska investera i nya tekniska lösningar.

– Det är tydligt att svenska konsumenter förväntar sig att återförsäljare ska investera i utveckling av ny teknik som ger dem en bättre shoppingupplevelse och där är smidiga betalningar centralt. Konsumenter vill slippa att slösa tid på att stå i köer och detsamma gäller online där man vill slippa lägga tid på att fylla i person- och kortuppgifter i kassan, konstaterar följaktligen Jesper Eriksson, Sverige-chef för Klarna.

Friktionsfria betalningar prioriteras högst med personlig service som tvåa och personliga produktrekommendationer som trea.
Sömlös omnikanalupplevelse hamnar först som fyra på denna önskelista och allra minst önskat är röst- och ansiktsigenkänning som teknik.

Och precis som väntat är omsorg om planet och klimat inte högprioriterat bland dem som svarat om e-handeln.
Endast 28 procent av de svarande vill se varumärken och handlare agera hållbart och ännu färre, 24 procent, tycker att hållbara leveranser är viktiga.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Stärker positionen inom färdigmat

Atria Sweden AB har tagit ett stort steg framåt genom att förvärva hela aktiekapitalet i svenska färdigrättsverksamheten Gooh från Lantmännen Cerealia. Gooh är en ledande aktör inom kylda färdigrätter i den svenska dagligvaruhandeln, med en imponerande marknadsandel på cirka 25 procent.

Årets Storbolags-VD 2023

avid von Laskowski, vd för Picadeli och Greenfood Group, prisas för sitt värderingsdrivna ledarskap och banbrytande arbete inom hållbarhet och tillväxt. Hans insatser sträcker sig bortom affärsmässig framgång och har gjort Greenfood till en ledande aktör.

ATG redovisar högre vinst

ATG, det ledande spelföretaget inom hästspel, rapporterade en imponerande ökning av rörelsevinsten för det fjärde kvartalet enligt deras bokslut för 2023. Vinsten steg till 546 miljoner kronor.

Implementerar återvunnen plast

Spendrups tar ännu ett steg mot hållbarhet genom ett samarbete med förpackningsleverantören Trioworld. Tillsammans har de beslutat att övergå till användningen av 30 procent konsumentåtervunnen plast i all sträck- och krympfilm

Återkallar Garant tropisk juice

Axfood har inlett en återkallelse av Garant Tropisk Juice efter att plastpartiklar upptäckts i vissa förpackningar. Produkten återkallas med bäst före-datum den 19 april 2024.

Ica Knuten möts av onödig kritik

Ica Knuten i Nyköping har tagit ett vågat steg i sin strävan att förnya kundupplevelsen genom att erbjuda livekonserter i butiken under helgerna. Men den nya satsningen har inte mötts av enbart positiva reaktioner från kunderna.

Här är ohälsotalet lägst i Sverige

En nyligen genomförd analys av Essity visar på en avtagande nedgång. Stockholms län toppar listan över minst antal ersatta sjukdagar, medan Västernorrlands län befinner sig i motsatt ände.

Tar stormarknad till stadsdelen

Coop fortsätter sin satsning på stadsdelen Ladugårdsängen i Örebro genom att införa sitt största stormarknadskoncept. Tio år efter sin ursprungliga etablering i området väljer kedjan att växla upp sin närvaro.

The Body Shop stänger butiker

Skönhetskedjan The Body Shop står inför en tuff tid då de tvingas stänga hälften av sina nära 200 butiker i Storbritannien. Orsaken till denna drastiska åtgärd är att kedjan hamnat under tvångsförvaltning.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil