Willys beslut att ta bort snuskylarna väcker starka reaktioner. En ny undersökning från Snusarnas Riksförbund visar att 82 procent av snusare skulle byta butik om kylarna försvann från deras ordinarie inköpsställe.
Undersökningen bygger på svar från 500 snusare i Sverige. Nästan hälften, 48 procent, säger att de då skulle gå över till att handla snus på nätet. 34 procent uppger att de i stället skulle söka sig till en annan fysisk butik. Endast 11 procent skulle fortsätta handla i samma butik trots att snuskylarna försvunnit.
“Våra resultat visar tydligt att snuskylens existens inte bara är en fråga om bekvämlighet, utan en avgörande faktor för många snusares köpbeslut”, säger Samuel Lundell, ordförande i Snusarnas Riksförbund.
Fuktigt snus riskerar att försvinna från hyllan
Willys förändring innebär att vissa snusprodukter, särskilt fuktigt snus, kan få mindre plats i butik. Det ökar risken att konsumenter lämnar den fysiska handeln för andra försäljningskanaler.