20 år har lärt oss
om laktosintolerans

time lapse photo of drop of liquid
Photo by GEORGE DESIPRIS on Pexels.com
För ett par decennier sedan var få svenskar bekanta med laktosintolerans. Nu är begreppet allas och vardagen för laktosintoleranta betydligt bättre.

För några decennier sedan var det få svenskar som kände till begreppet laktosintolerans. Med hjälp av nya ord som ballongmage folkbildades en hel nation. 
Valio uppmärksammar att det nu är 20 år sedan den första helt laktosfria mjölkdrycken lanserades i Sverige och vardagen för laktosintoleranta dramatiskt förbättrades.

Valios laktosfria mellanmjölk började säljas i november 2002. Sedan dess har utbudet av laktosfria mejeriprodukter vuxit rejält. Idag köper två av tre svenskar (67,7%) laktosfria produkter, åtminstone någon gång om året. Det är en ökning med 24% från 2017*.- Många som lätt får uppblåst mage eller har andra problem med magen upplever helt enkelt att de mår bättre när de använder sig av laktosfria produkter. Att välja laktosfritt ger inget avkall på vare sig smak eller alla de näringsämnen som finns i vanlig mjölk, kommenterar Maria Nygårds, dietist på Valio Sverige.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

Så handlade vi hos Shopify

Även om Black Friday backade totalt redovisar Shopify för sin del för den och Cyber Monday positiva siffror jämfört med 2021.

CBS öppnar sin tredje Coop Mini

Coop butiker & stormarknader, CBS, inviger på fredag sin tredje obemannade butik. Denna Coop Mini öppnar i Gåvsta nordost om Uppsala.

Apotea ska växa så in i Norden

Det är Norden nästa som gäller för nätapoteket Apotea som ska växa via investeringar i norska och finska nätapotek framöver.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil