700 000 unga vill jobba med mat och dryck – men få vet hur

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Nästan 700 000 unga vuxna i Sverige vill vara med och forma framtidens mat, dryck, godis och snacks – men få vet hur. En ny undersökning från Ipsos, på uppdrag av Fazer, avslöjar ett växande glapp mellan ungas starka intresse och livsmedelsbranschens synlighet. Trots att sektorn erbjuder allt från teknik och hållbarhet till marknadsföring, känner bara en tredjedel till vilka möjligheter som faktiskt finns.

Livsmedelsbranschen är en av Sveriges största industrier men förknippas av många unga främst med butiksarbete och monotona uppgifter. Undersökningen visar att roller inom teknik, hållbarhet, innovation och marknadsföring efterfrågas – men sällan kopplas till branschen.

– Framtidens smaker lockar, men hela branschens möjligheter syns inte. Det är dags att bjuda in nästa generation och bredda bilden av vad ett jobb i vår bransch innebär, säger Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige.

De viktigaste faktorerna för unga när de väljer arbetsgivare är trygghet, balans mellan arbete och fritid samt en inkluderande arbetsmiljö. Det är aspekter som livsmedelsbranschen redan erbjuder – men som sällan lyfts fram.

Det som unga efterlyser mer av är tydliga karriärvägar, varierande arbetsuppgifter och inkomstmöjligheter. Även innovation är ett område där branschen behöver bli bättre på att visa upp sitt innehåll.

Undersökningen visar att bristen inte handlar om intresse, utan om synlighet. Fazer presenterade resultaten i Almedalen för att skapa dialog om framtidens kompetensförsörjning i livsmedelssektorn. Målet är att inspirera fler unga och öka branschens attraktionskraft.

– Vi vill visa att det finns en annan berättelse. En berättelse om en bransch som bidrar till samhället, som är smakrik, trygg och full av möjligheter, säger Mats Liedholm.

Fazer har redan lanserat flera initiativ för att synliggöra karriärvägar, bland annat genom praktikprogram, sommarjobb, samarbeten med högskolor och berättelser i sociala medier.

Med anläggningar från Umeå till Lund, och roller som spänner från produktutvecklare till forskare och nutritionister, vill Fazer visa att branschen rymmer både bredd och djup.

Undersökningen genomfördes av Ipsos på uppdrag av Fazer mellan 26–29 maj 2025, med 1 000 unga vuxna (18–30 år) i Sverige.

Källa: Livsmedelsföretagens kompetensrapport 2023

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.