”Ingen fara för Oatlys varumärke”

I förra veckan kom beskedet om att havredryckstillverkaren Oatly säljer en tiondel av företaget till amerikanska riskkapitalbolaget Blackstone group, som tidigare kritiserats hårt för sin hållning i klimat- och hållbarhetsfrågor. | Foto från MostPhotos
Det behöver inte vara negativt för Oatlys varumärke att man nu säljer en tiondel av företaget till amerikanska Blackstone som kritiserats kraftigt.

I förra veckan kom beskedet om att havredryckstillverkaren Oatly säljer en tiondel av företaget till amerikanska riskkapitalbolaget Blackstone group, som tidigare kritiserats hårt för sin hållning i klimat- och hållbarhetsfrågor.

Men varken den nya ägaren eller att Oatly sedan tidigare är delfinansierat av kinesiskt kapital knutet till den kinesiska diktaturen behöver påverka varumärket negativt i längden, tror Johan Anselmsson som är professor i marknadsföring i Lund.
– Det finns absolut en grupp som kommer att bojkotta varumärket, men den är ganska liten, säger han till sydsvenskan.se.

Anselmsson arbetat med en modell som handlar om varumärkeskapital. Det kapitalet styrs av konsumenters känslor, tankar, bild och erfarenheter av ett varumärke.
Nu tror Anselmsson att när Oatlys affärer krockar med den bild man förmedlar av sig som utmanare så kommer vissa kunder att reagera och välja andra alternativ än Oatly.
I varje fall för en tid.

– Kunder antar eller upptäcker snart att det finns tveksamheter även där, därför är det väldigt sällan som en sådan här grej faktiskt ändrar på människors beteenden i grunden, säger professorn till sydsvenskan.se.
– Det finns alltid någon som är värre. Allting handlar om retorik, och frågar man företag så är alla hållbara, fortsätter han.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil