Expansionen fortsätter och Lidl ser tio procents marknadsandel inom räckhåll. På bara fem år har kedjan gått från tre till 5–6 procent av dagligvarumarknaden. Under samma period har Lidl öppnat dussintals nya butiker och investerat tungt i logistik och varuflöden. Nu växlar bolaget upp ytterligare med över 200 butiker i Sverige ser man potential för minst 100 till och är beredd att prioritera tillväxt före lönsamhet för att nå dit.
Dagligvarukedjan öppnade i fjol 15 nya butiker och har nu totalt 203 butiker i Sverige. Enligt Sverigechefen Johan Augustsson finns utrymme för minst 100 till.
– Vi tar marknadsandelar från de stora jättarna och det vill vi fortsätta med. De närmaste åren kommer vi prioritera tillväxt före lönsamhet, säger han till Dagens industri.
Kraftiga investeringar förLidl som har satsat stort på att stärka sina strukturer i Sverige. Bland annat har bolaget investerat en miljard kronor i ett nytt lager i Örebro och flyttar snart in i ett nytt huvudkontor.
Lidl Sverige redovisade 2018/19 en omsättning på 11,8 miljarder kronor och en förlust på 68 miljoner. Även framåt väntas röda siffror, men ledningen ser detta som en del i strategin att på sikt nå tio procents marknadsandel. Sverige beskrivs som en särskilt utmanande marknad, dominerad av Ica, Coop och Axfood.
Globalt perspektiv förLidl som driver idag omkring 12 000 butiker i Europa och USA. Den svenska marknaden är fortsatt prioriterad och tillväxtmålen här är en del av en större internationell strategi.
















