Arla ger ersättning utifrån hållbarhet

Foto Pressbild Arla
Arla tar nya klimatsteg genom att från och med augusti 2023 låta mjölkpriset påverkas av vilka hållbarhetsåtgärder den levererande gården genomför.

Arla tar nya steg för att ytterligare minska koncernens klimatutsläpp. Från augusti 2023 kommer mjölkpriset att påverkas av vilka hållbarhetsåtgärder som utförs på gården.

– Vår modell för hållbarhetsersättning är en milstolpe i Arlas omställning mot en ännu mer hållbar mejeriproduktion. Framöver kommer priset som Arlabönderna får betalt för sin mjölk inte bara att bero på fett, protein och kvalitet utan också på gårdarnas hållbarhetsåtgärder, säger Arlas ordförande Jan Toft Nørgaard i ett pressmeddelande.

Arla har de två senaste åren genomfört omfattande klimatberäkningar på 8 000 gårdar i sju länder. 
Baserat på data från de gårdarna inför man nu en poängbaserad modell för hållbarhetsersättning. 

Arlas styrelse ska öronmärka upp till 4 eurocent per kilo mjölk, varav 1 eurocent utbetalas till alla Arlabönder som genomfört sin klimatberäkning, för att motivera och finansiera det hela. 
Man räknar med att minst 270 miljoner euro kommer att fördelas under det första året.

I augusti 2023 kommer den första ersättningen att betalas ut som en del av mjölkpriset, baserat på mjölken som levererats i juli. Fakta/Områden som Arlabönderna kan få poäng för
* Big 5 – de fem nyckelområdena fodereffektivitet, gödselanvändning, markanvändning, proteineffektivitet och hållbara djur.
* Gödselhantering.
* Användning av hållbart foder.
* Användning av förnybar el (produktion på gården eller inköp av certifikat).
* Biologisk mångfald och kolinlagringsåtgärder.
* Utbildningar för att öka kunskapen om hållbarhet.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Stärker positionen inom färdigmat

Atria Sweden AB har tagit ett stort steg framåt genom att förvärva hela aktiekapitalet i svenska färdigrättsverksamheten Gooh från Lantmännen Cerealia. Gooh är en ledande aktör inom kylda färdigrätter i den svenska dagligvaruhandeln, med en imponerande marknadsandel på cirka 25 procent.

Årets Storbolags-VD 2023

David von Laskowski, vd för Picadeli och Greenfood Group, prisas för sitt värderingsdrivna ledarskap och banbrytande arbete inom hållbarhet och tillväxt. Hans insatser sträcker sig bortom affärsmässig framgång och har gjort Greenfood till en ledande aktör.

ATG redovisar högre vinst

ATG, det ledande spelföretaget inom hästspel, rapporterade en imponerande ökning av rörelsevinsten för det fjärde kvartalet enligt deras bokslut för 2023. Vinsten steg till 546 miljoner kronor.

Implementerar återvunnen plast

Spendrups tar ännu ett steg mot hållbarhet genom ett samarbete med förpackningsleverantören Trioworld. Tillsammans har de beslutat att övergå till användningen av 30 procent konsumentåtervunnen plast i all sträck- och krympfilm

Återkallar Garant tropisk juice

Axfood har inlett en återkallelse av Garant Tropisk Juice efter att plastpartiklar upptäckts i vissa förpackningar. Produkten återkallas med bäst före-datum den 19 april 2024.

Ica Knuten möts av onödig kritik

Ica Knuten i Nyköping har tagit ett vågat steg i sin strävan att förnya kundupplevelsen genom att erbjuda livekonserter i butiken under helgerna. Men den nya satsningen har inte mötts av enbart positiva reaktioner från kunderna.

Här är ohälsotalet lägst i Sverige

En nyligen genomförd analys av Essity visar på en avtagande nedgång. Stockholms län toppar listan över minst antal ersatta sjukdagar, medan Västernorrlands län befinner sig i motsatt ände.

Tar stormarknad till stadsdelen

Coop fortsätter sin satsning på stadsdelen Ladugårdsängen i Örebro genom att införa sitt största stormarknadskoncept. Tio år efter sin ursprungliga etablering i området väljer kedjan att växla upp sin närvaro.

The Body Shop stänger butiker

Skönhetskedjan The Body Shop står inför en tuff tid då de tvingas stänga hälften av sina nära 200 butiker i Storbritannien. Orsaken till denna drastiska åtgärd är att kedjan hamnat under tvångsförvaltning.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil