Bakom satsningen ligger en strategisk översyn av prisbilden i butik, där målet är att stärka kedjans position som ett prisvärt alternativ utan att kompromissa med kvalitet.
Fokuserar på varor som kunderna handlar mest
– Vi har analyserat vilka varor våra kunder oftast lägger i varukorgen och justerar priserna därefter. Det handlar om allt från köttfärs och plommontomater till ägg, kvarg och basvaror i skafferiet, säger Patrick Grabenbauer, vd för City Gross.
Långsiktig strategi i stället för tillfälliga kampanjer
Till skillnad från tillfälliga erbjudanden är detta en permanent prisjustering på utvalda artiklar. Prissänkningarna gäller samtliga butiker och är tänkta att ligga kvar över tid, som ett led i att öka kundlojaliteten och möta konkurrensen från lågprisaktörer.
– Det här är ingen kampanj som försvinner nästa vecka. Vi vill att kunderna ska känna trygghet i att de får bra priser hos oss – varje dag, fortsätter Grabenbauer.
Kombinerar färskvaruprofil med prisvärdhet
Satsningen är också ett sätt att bredda tilltalet till prismedvetna kunder utan att tumma på färskvaruprofilen, något som tidigare varit en styrkepunkt för City Gross.
Parallellt med de nya ordinarie priserna fortsätter kedjan att rulla ut hundratals kampanjer varje vecka. Genom att kombinera permanent prissänkning med ett aktivt kampanjmaskineri hoppas City Gross skapa ett mervärde som stärker både varumärke och kundflöde.