Det här stressar oss inför julfirandet

Foto MostPhotos
En undersökning från Soda stream vill reda ut vad som stressar oss mest kring jul, favoritdryckerna på julbordet och kändisen vi helst vill ha som gäst.

Vad stressar oss kring jul? Lever könsskillnaderna kvar kopplade till julstöket? Vilka drycker vill vi ska finnas på julbordet? Och vilken kändis vill vi helst ha som gäst till julbordet? 

I en ny Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av Soda stream svarar var tredje respondent att de brukar känna sig stressade kring jul, och allra mest stressade känner sig kvinnor 30–49 år, där tre av fem (59 procent) uppger att de känner sig stressade kring jul. 

Motsvarande siffra för kvinnor i åldern 18–79 år är 46 procent, jämfört med de betydligt mer avslappnade männen. Endast 23 procent bland männen i åldern 18–79 år uppger att de brukar känna sig stressade kring julen. Det stressar oss mest kring jul 

På förstaplatsen över vad som stressar oss mest kring jul kvalar ”handla julklappar” in – drygt fyra av tio känner sig stressade kring detta. På andraplats kommer att planera julen med släkt och vänner (30 procent) följt av att slösa tid och pengar på onödiga inköp (22 procent), inte få till den rätta julkänslan hemma eller tillsammans med familj och vänner (19 procent), städa hemmet (18 procent), få ekonomin att gå ihop (17 procent) samt att handla mat och dryck (15 procent). 

Om vi kunde bjuda in en extragäst till julfirandet hade vi gärna haft Leif GW Persson till bordet. Svaret skiljer sig dock åt mellan män och kvinnor: 17 procent av männen och 12 procent av kvinnorna vill helst ha honom som gäst.
Tvåa på listan kommer kocken och tidigare julvärden Tareq Taylor, följt av kronprinsessan Victoria, komikern Henrik Dorsin, årets julvärd Babben Larsson och skådespelerskan Marianne Mörck. 

Även Babben Larsson är en vattendelare: dubbelt så många kvinnor som män skulle vilja ha henne som gäst vid julbordet (tio procent respektive fem procent). 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

ICA satsar på svenska tomater

ICA Sverige tar ett stort kliv framåt i sin satsning på svenskodlade grönsaker genom ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka tillgången av svenska tomater året om.

Effektiv rengöringsduk för grovköket

Tork presenterar sin senaste innovation för restaurangbranschen: Tork 2 i 1 Skrubb- och Rengöringsduk. Denna mångsidiga produkt erbjuder restaurangpersonal en effektiv lösning för att hantera envisa fläckar utan att kompromissa med ytor.

En smakfull hyllning till K-Pop

Årets första Coca-Cola Creations är här och tar dig med på en resa in i K-Popens magiska värld. Med den nya smaken Coca-Cola Creations K-Wave Zero Sugar får K-Pop-fans en smakupplevelse som hyllar deras hängivenhet till musikgenren.

Satsar på en ny snacksfabrik i Spanien

Paulig satsar på att stärka sin position inom Tex Mex- och snacksindustrin i Europa genom att investera 42 miljoner euro i en ny snacksfabrik i Spanien.

Lanserar hemmafix för svenska hem

Medan ekonomin kämpar visar en ny undersökning att endast var fjärde svensk ofta reparerar sina saker istället för att köpa nytt. För att hjälpa svenska konsumenter att laga och förlänga livet på sina ägodelar, har Amazon.se lanserat Hemmafix.

Öppnar igen efter omfattande modernisering

Efter en intensiv renoveringsprocess är det äntligen dags för Hemköp Birger Jarlsgatan att slå upp portarna till en ny och uppfräschad butik med flera spännande förändringar.

Kamp för ett starkare immunförsvar

En färsk undersökning, genomförd av Apotek Hjärtat, avslöjar att mer än fyra av fem svenskar aktivt arbetar för att stärka sitt immunförsvar.

E-handeln fokuserar på lönsamhet

E-barometerns årsrapport 2023 avslöjar en minskning av e-handelns omsättning till 133 miljarder kronor, en nedgång med två procent jämfört med föregående år.

Konkurrensgranskning av apoteksköp

Apotekstjänst avsåg att förvärva fullständig kontroll över konkurrenten Svensk dos, men Konkurrensverket lägger planerna på is för att utvärdera eventuella konsekvenser för konkurrensen.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil