[bsa_pro_ad_space id=3 delay=7]

E-handeln backar Första efter på tio år

Foto MostPhotos
Postnords E-barometer visar en negativ utveckling av e-handeln på helåret för första gången sedan 2006. Det handlar om en minskning med sju procent.

Den totala omsättningen,136 miljarder kronor 2022, är en minskning med sju procent jämfört med året innan. 
Ökade omkostnader och en allmän lågkonjunktur utmanar nu företagen i konkurrensen om kunderna.

Tendenserna av en bransch i förändring har visat sig i de tre senaste rapporterna av Postnords E-barometer. 
E-handeln med dagligvaror backade mest av alla branscher under 2022, och minskade med 17 procent.

Tappet märks på flera håll, till exempel har upphämtning av dagligvaror i butik minskat med cirka 24 procent och hemleveranser har minskat med runt 10 procent.

– Många e-handlare har aldrig varit med om en lågkonjunktur tidigare. I oroliga tider blir konsumenter försiktigare och mer kostnadsmedvetna. Det är tydligt att e-handelsföretagen behöver vara lyhörda och hålla en nära relation till sina kunder för att förstå och agera på deras behov, säger Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige.

Bäst har det gått för apotekshandeln på nätet som haft en positiv tillväxt under flera kvartal och nu landar på en tillväxttakt för helåret 2022 på 19 procent. 
En förklaring till den positiva utvecklingen är att apoteksbranschen har lyckats behålla den stora mängd kunder som har tillkommit under pandemin; särskilt gäller detta de äldre konsumenterna. 

Näthandeln med kläder och skor hade en tillväxttakt med två procent och utgör tillsammans med apotekshandeln de branscher som inte redovisat negativ tillväxt.– De utmaningar branschen nu upplever innebär också möjligheter. Nya aktörer med nya affärsidéer och gamla aktörer med nya lösningar kommer sannolikt att leda till en intressant utveckling av e-handeln, säger Mathias Krümmel. 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

[bsa_pro_ad_space id=4 delay=7]

[bsa_pro_ad_space id=1 delay=7]

Västkustägg förvärvar Väst Ägg AB

Stjärnägg AB, en av Sveriges främsta leverantörer av ägg, tillkännager stolt att deras delägare, Västkustägg, har förvärvat Väst Ägg AB, tidigare känt som Lilluns Ägg. Denna strategiska expansion förväntas stärka deras kapacitet att leverera ägg av högsta kvalitet till butiker över hela landet.

Olivoljepriserna skjuter i höjden

Den senaste tiden har olivoljepriserna fortsatt att skjuta i höjden till följd av torkan som härjar i södra Europa. Enligt Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, har priserna ökat med hela 5 procent under februari och en imponerande 40 procent på årsbasis.

Leder vägen för jämställdhet i näringslivet

En färsk undersökning utförd av Svensk Kooperation visar på en betydande skillnad i jämställdhetsarbetet mellan kooperativt ägda företag och börsbolag. Med Internationella kvinnodagen i sikte ger resultaten en inblick i hur olika typer av företag hanterar könsrepresentationen i sina ledande positioner.

Sex procent lägre konsumtion 2020

Konsekvenser för försäljning till minderåriga

När det kommer till Systembolaget är ålderskontroll av högsta prioritet. Att säkerställa att ingen under 20 år får köpa alkohol är en central del av deras arbete för att främja ansvarsfull konsumtion. Men vad händer om en misstag inträffar och alkohol säljs till en minderårig?

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil