Fastfood & Café 2023

Fast Food & Café | Foto Trend Publishing Butikstrender
Det är svårt att kalla det något annat än succé. När FFCR för fastfood, restaurang och café genomfördes på Kistamässan blev det en fullträff på alla sätt.

2 500 besökare första dagen av två, rejält med folk dag två även om vi inte har någon siffra för avslutningsdagen. Det är ett sätt att mäta att FFCR på Kistamässan – mässan för fastfood, café och restaurang – blev en rejäl framgång. Än mer märktes det på alla som var där och som verkade på utmärkt humör. Att möta både uppdragsgivare, grossister och slutkunder på en och samma arena – det är klart att det är bra. Alla var på plats och känslan var att det var första riktiga fullskaliga tillfället efter pandemi och annat elände.

Lyfter unik mix på mässan
Aviko har sin nya rotfruktsmix med sig till FFCR och konstaterar att det både är en väldigt nyttig och fräsch produkt – och att den samtidigt är unik.

Malmö kommun ville ha hjälp med att lyfta smakerna för skolmåltiderna.
Aviko och Marcus Nemrin, känd krögare på Sofiero slottrestaurang, slog sina kloka huvuden ihop.
Roots föddes – ett gastronomiskt innovationsinitiativ.
Av höja och förstärka smakerna med hjälp av rotfrukter är förstås klockrent, och framförallt som skräddarsytt för oss i Norden.
Nu har Aviko lanserat Rotfruktsmix, en fintärnad mix av kålrot, rotselleri, morot, persiljerot och lök.

”Välbalanserad”
– En  välbalanserad mix av lök och rotfrukter som ger mustig ”mörk” smak, sammanfattar Marcus Nemrin.
– Mixen passar extra bra under höst- och vinterhalvåret. En fantastisk produkt som är bra för både köksekonomi och hälsa.
Den och annat visar Marcus Nemrin upp tillsammans med försäljningschefen Dan Palmsten i Avikos monter på FFCR.
– Bättre smak, bättre näring, bättre ekonomi, hamrar Dan Palmsten in som budskap med försäljningschefens hela energi bakom sammanfattningen.
– Roots är en unik produkt i så motto att den ursprungligen kommer ur en kundförfrågan, konstaterar Dan som från kontoret i Helsingborg marknadsför och säljer in Aviko.

Positiv mässa 
Just här och nu via två dagar på Kistamässan och FFCR-mässan.
– Positivt, sammanfattar Dan Palmsten dagarna på mässan.
– Väldigt många kontakter och möten, och inte minst en känsla av att vi når de vi vill nå under de här dagarna, påpekar han.
Marcus Nemrin håller med om det. Från Kista blir det tillbaka till Sofiero, det vackra slottet utanför Helsingborg som ska fräschas upp i sommar, men där hans slottrestaurang bjuder in till ännu en säsong och där musiken fyller slottsträdgården även 2023.
Viktig fråga; vid vilka konserter säljer man mest i restaurangen?
– Hårdrock, är Marcus kanske överraskande svar.

Här men där. Typ.
Eric Bouchet konstaterar att hans Tradifood erbjuder närproducerat men därproducerat. Med en mobiltelefon i näven reder han ut begreppen.

Första konstaterandet gäller FFCR i Kistamässan och levereras utan tvekan.
– En mycket bra mässa, säger Eric Bouchet som representerar Tradifood och Label Rouge här dessa dagar.
Vi pratar kycklingar och det är redan på uppfödarstadiet i den diskussionen mobilen blir aktuell. 
På förpackningarna i Erics monter, det sortiment han representerar, kan man scanna QR-koden och sedan få se aktuell uppfödare i en rörlig presentation i mobilen.
– Bra att få veta mer om varje uppfödare, rent konkret, men sedan finns det förstås sådant som förenar alla våra producenter, konstaterar Eric och exemplifierar med att det alltid handlar om djur som är frigående utomhus.
Dessutom säger man nej till GMO och antibiotika och prioriterar djurhållningen i alla led.

I egen takt
Från kläckning till uppfödaren är tidsspannet mindre än tre timmar, restiden till slakteriet understiger 1,5 timme och kycklingarna får växa i sin egen takt. Även om det tar betydligt längre tid så blir det en naturlig tillvaro och en bättre produkt i slutänden, är resonemanget.
Den nya, avancerade QR-koden med möjlighet att sedan följa produkten/paketet hela vägen fram till disken där du tar tag i den är viktig, påpekar Eric Bouchet.
– Food trust är viktig, spårbarhet viktig och med den här nya satsningen tar vi den så långt det är möjligt, konstaterar han.

Sunda villkor
Full transparens, sunda villkor hos uppfödarna, naturliga produkter och sedan snabba, spårbara transporter ända till disken gör att det som ändå är ”därodlat” i Frankrike” hanteras på ett sätt att det kan klassas som ”närodlat” när det snabbt är på plats på en svensk tallrik, är Eric Bouchets resonemang om Tradifood och Label Rouge. Att kycklingarna står och picka med fruktträd i omgivningarna, fruktträd som genererar insekter som ger protein eller nyttan av att kycklingarna får i sig av timjan, vitlök, rosmarin och kanel hinner vi knappt gå in på…

Sales Support fick säljsupport
Fredrik Löthman från Sales Support var ytterligare en av alla dem som såg FFCR som ett lyft och ett positivt tillfälle att lyfta produkter och uppdatera kontakter.

– Här kan man visa upp allt, visa mycket för många på koncentrerad tid och plats, sammanfattade han några av fördelarna med denna mässa.
Det blir en annan arbetsmetodik beroende på om man fokuserar på storhushåll och offentliga kök eller om det handlar om food service, exempelvis. Att sälja in varor är inte detsamma om det handlar om offentliga upphandlingar eller om en sektor med fyra prisfönster per år.
Förstås. 

Tillbaka 
Däremot ser Fredrik Löthman inget annat köpbeteende gentemot tidigare.
– Växtbaserat är väldigt hajpat nu, konstaterar han. 
– Ser man i ett tidsperspektiv istället kan vi se att vi är tillbaka på 2019 års nivåer nu.
Det är – av lättförståeliga pandemiskäl – förståeligt att man använder 2019 som jämförelseår.
– När det gäller 2022 var januari och februari dåliga men sedan tog det fart och när det gäller 2023 så ser vi i vart fall ingen avmattning än.    
– Men naturligtvis är många rädda för att den kan komma, med färre restaurangbesök, färre restaurangluncher och så vidare.

Längre avtal 
En skillnad mellan foodservice och dagligvaruhandeln är förstås hur fokus ser ut och de längre cykler som finns.
– Det är förstås inte alls kampanjdrivet på det sätt dagligvaruhandeln är. Istället handlar det oftast om längre avtal och det gör det vare sig det är en hotellkedja eller en kommun, konstaterar Fredrik Löthman.

Vi har blivit Arvid med Nordquist
Stora framgångar, lyckat varumärkesbyggande, hög premiumkvalitet och genomslag för sitt hållbarhetstänk. Det är inte svårt att vara nöjd när man frontar Arvid Nordquist.

För att uttrycka det enkelt har vi blivit Arvid med Nordquist. Kafferosteriet har kanske gjort det mest remarkabla varumärkeslyftet i sin kategori. Samtidigt har man profilerat sig starkt inom hållbarhet.
– Vi växer inom out of home och är tvåa inom retail, konstaterar Ina Bråsäter som vi träffar i Arvid Nordquists monter på Kistamässan.
Där konstaterar vi att första dagen på mässan landade på ett besöksantal på 2 500 och att dag två fyller på rejält till statistiken.
– Väldigt trevligt och väldigt positiv respons, sammanfattar Ina sina intryck av FFCR.
Kaffe är en kategori som engagerar svenskarna och även om vi ”bara” är sexa i världen i kaffekonsumtion är det få av oss som kan tänka tanken att avstå från en kopp. Eller ett glas. Eller numera kaffe i kalla drycksammanhang.

Dags för hela nu? 
De senare spåren har dock inte Arvid Nordquist vandrat iväg i. Däremot konstaterar vi att ämnet hela bönor är intressant. I många år och omgångar har man försökt få ett genomslag för hela bönor hos de svenska konsumenterna utan att lyckas. Kanske är det dags nu?
– Det finns tecken på det och det är också så att hela bönor har en stabil kurva i försäljning, konstaterar Ina.
Arvid Nordquist har inte bara fått se en ökad försäljning och plus i marknadsandelar utan även en geografisk trend.
– Idag är vi väldigt jämnt spridda över landet med våra produkter och vår försäljning, säger Ina Bråsäter.
– Hög premiumkvalitet och hållbarhet är vad som prioriteras av konsumenterna, konstaterar hon och frontar samtidigt lite av det nya Arvid Nordquist presenterar.
– Chef´s Blend är en nyhet, en ny design och nytt koncept som ett resultat av vårt samarbete med kocklandslaget, berättar Ina.

Full fart hos Stjärnägg
Hos Johannes Wallebom fick vi köa. Stjärnäggs monter på FFCR var populär och vi var bara några av många som var äggstra intresserade.

Johannes Wallebom är försäljningschef på Foodservice hos Stjärnägg och hade som sådan bråda dagar på Kistamässan.
Två nya artiklar fanns att presentera här, en äggsallad att använda som spread för smörgåstillverkning väckte speciellt vår nyfikenhet.
– Man kan tycka att ägg är en ”färdig” klassiker men vi har en intensiv produktutveckling, berättar Johannes Wallebom.
Som Sveriges största äggleverantör (skylten förmedlade budskapet till alla) och med undervarumärken som Västkustägg, Skåneägg, Ölandsägg och Östgötaägg är man engagerad inte bara i äggen som produkt i sig utan i frågor om hållbarhet i hela kedjan, förpackningslösningar och mycket annat.

I centrum 
Men ägget i sig står förstås i centrum.
– En fantastisk produkt både i kraft av sin mångsidighet och för att alla har en relation till ägg, konstaterar Johannes Wallebom.
Hos Stjärnägg handlar 87 procent av försäljningen om dagligvaruhandeln och följaktligen ungefär 13 procent om foodservice och på båda områdena är prisfrågan i centrum idag.
– Vi ser hur kostnaderna stiger i olika led men det är fortfarande så att ägget som proteinkälla är billigt, påpekar Johannes.

Nya kontakter 
Mässdagarna i Kista är bra för att nå ut och av många andra skäl, konstaterar försäljningschefen.
– Vi knyter nya kontakter, uppdaterar gamla, går ansikte på varandra och kan dessutom känna av vad som är aktuellt och är i fokus för alla vi möter, påpekar han.
Vad?
Nej, vi frågade inte vad som kom först, ägget eller hönan?
Men vi antar att hos Stjärnägg hade svaret varit ”ägget”.

”Ett bra forum” för Gudruns
Louise Daving, som jobbar med marknad hos Gudruns kött & charkuterier, konstaterar att FFCR är ett bra forum att träffas på.

Precis som andra i folkvimlet på Kistamässan konstaterar Louise Daving att det är många på plats och ett väldigt gott humör bland dem som är här.
– Det känns som att det är ett uppdämt behov att få träffas så här igen, påpekar Louise.
Det är ett tillfälle att träffas, möta nya potentiella kunder, känna av trender, lyssna in nya budskap och strömningar.
Och berätta vad som är nytt i den egna verksamheten, förstås.
– Det har varit väldigt bra dagar här, understryker Louise Daving.
Från Gudruns har man ett brett sortiment att presentera och en hektisk tid bakom sig att referera. Flytten har gått från Slakthusområdet vid Globen som snart inte är ett slakthusområde längre, till nya adressen Rörvägen 12 i Haninge.

”Intensivt” 
– Det har varit ett intensivt arbete kring flytten förstås, säger Louise som, i likhet med många andra, kan känna sig lite nostalgisk vid tanke på slakthusområdet.
Men ett företag som har anor från 1925 och som ständigt tagit till sig av nyheter och innovativt kvalitetstänkande har förstås i sina grunder att gå vidare, förbättra och utveckla.
Idag handlar mycket om passion för svenskt jordbruk och svenskt kvalitetskött. Hållbarhet står i centrum för Gudruns som aldrig vill kompromissa med kvalitet, svensk råvara och hållbarhet i alla led.
– De här dagarna på Kistamässan har handlat mycket om att få ut budskap, nyheter och sortiment mot foodservice och vi har haft många positiva samtal här, summerar Louise Daving.

”Väldigt bra för oss att vara här”
Ett starkt varumärke med stark förankring hos svenska folket. Det handlar om Svenska Spel som sätter värde i att få möta gamla och nya kunder på Kistamässan.

För Svenska Spel och Magnus Lannersund är FFCR ett bra tillfälle att träffa existerande och potentiellt nya kunder.
– Det är väldigt bra för oss att vara med på mässor, säger Magnus som har en lång erfarenhet från branschen efter att ha arbetat för Svenska Spel sedan 1997.
– Vi möter, som sagt, befintliga och nya kunder och kan dessutom få värdefulla inspel från kunder som vi har god nytta av i vår verksamhet och i den utveckling av våra erbjudanden som pågår kontinuerligt, påpekar han. 
Man är på mässan och frontar såväl Vegas, där Magnus Lannersund är affärschef, och Casino Cosmopol som har ett 20-årsjubileum på gång inom kort.

Starkt förankrat 
Svenska Spel är även ett varumärke som i princip alla svenskar har en relation till och som är starkt förankrat hos svenska folket.
– Vi har ju även en stark koppling till svensk idrott och hela idrottsrörelsen, påpekar Magnus.
Det ger naturligtvis oerhörda kontaktytor för det spelbolag som de senaste decennierna framgångsrikt orienterat sig i en ny omvärld med nya villkor för branschen.
Nu njuter Magnus Lannersund tillsammans med kolleger av att vara tillbaka i de möjligheter till levande möten som exempelvis en mässa som FFCR innebär.
– Ja, det är väldigt roligt. Det är kul att alla är tillbaka och har möjlighet att träffas live på det här sättet, säger Magnus.

Munga bönor blir det
I ett hörn av Kistamässan hittar vi under FFCR-dagarna Oh Mungood med Tempish som närmaste granne. Det är utmanare med full fart framåt.

Lisa Laurell arbetar med marknadssidan av Oh Mungood, det företag som baserar sina produkter på mungbönor och som är både 28 och 3 år gammalt.
1995 har en idéspruta i Orsa skapat en burgare med en köksbänk där det finns mungbönor, råris, vitlök, koriander, bockhornsklöver och lite annat.
Riktiga rejäla råvaror och en burgare han säljer lokalt. Den kommer så småningom hem till Caroline Nilssons familj och det är hon som är grundaren bakom Oh Mungood 25 år senare, 2020.
Det är, med andra ord, ingen dålig story Lisa Laurell har att jobba med.
– Nej, och storytelling är allt viktigare, inte minst när man ska etablera något nytt, konstaterar hon.
Caroline Nilsson själv konstaterar, i en kort paus, att det fortsätter att gå bra för Oh Mungood med sitt utbud av produkter – Oh Mungood med fortsättningen Burger, Bits, Mince eller Mince Taco.

”Tufft men positivt” 
– Men det är klart att det är tufft men på ett positivt sätt, säger Caroline.
– Många är intresserade, produkterna når fler och fler butiker och vi får mer och mer att leva upp till, vilket förstås är fantastiskt, sammanfattar hon.
Dessutom finns produkterna inte bara i ett stort och växande antal butiker utan även på restauranger och saluhallar.
Förra året debuterade man i Burger-SM för att visa ytterligare en profil och där är man med även i år.
– Det viktiga för oss är att nå ut och få fler att lära känna oss, smaka och njuta, konstaterar Caroline.
Det får man gott om på FFCR på Kistamässan och det gäller även grannen Tempish, en svensk, vegansk, ekologisk utmanare med rötterna i Roslagen och med en produkt som heter som företaget och är ett växtbaserat protein som till 99 procent består av svenskodlade matlupinbönor.
En silvermedalj i Ät Stockholm är ett bevis för kvalitén och smaken och här på mässan är det än fler som låter sig övertygas av den smak och textur Tempishs produkter erbjuder.  

Mässan ”över förväntan”
När Petra Blomberg, nordisk marknadschef för Rana, ska betygsätta dagarna på Kistamässan är det helt och hållet en positiv bild hon förmedlar.

– Över förväntan är väl hur jag får summera FFCR, säger Petra Blomberg.
– Kunder av alla slag från golfklubbar till campingplatser och ett väldigt stort intresse från alla håll och kanter, konstaterar hon.
Även de mer frekventa kundkategorierna fanns förstås på plats och tog del av Ranas sortiment och erbjudanden.
– Det känns som om vi är tillbaka fullt ut där förra årets mässa fortfarande var lite trevande efter pandemin, analyserar Petra.
– Nu var alla här, alla väldigt positiva, mötena intressanta och många och jag hörde från många håll att alla upplevde de leverantörer som var med som generösa och att man som besökare här upplevde sig som viktiga.

Viktigt var med 
Inte minst centralt det förstås i branschen som dessa och en mässa som är viktig för Rana.
Det familjeägda företaget arbetar med färsk, fylld pasta och finns i ett stort antal länder världen över med tillverkningen förankrad i produkternas och råvarornas ursprungsland Italien.
Inga konserveringsmedel och helt ”rena” produkter är hedersbegrepp för Rana som värnar om det som är ursprungligt och genuint.
Fylld färska pasta som sagt men även fylld gnocchi och färsk pasta i sig är produktområden där Rana profilerar sig. Sortimentet är brett och utan tvivel finns det något för var och en att hitta här i utbudet från ett företag som bygger på tradition men är lika förankrad i nutid och nyheter.

”Väldigt bra och givande”
Tor Enander från Conaxess Trade har bara positiva saker att säga om mässan. ”Väldigt bra för oss”, är sammanfattningen.

Att möta både uppdragsgivare, grossister och slutkunder på en och samma arena – det är klart att det är bra.
Det är vad Tor Enander från Conaxess Trade upplevt under FFCR-dagarna på Kistamässan.
– Ja, det har varit väldigt bra för oss, konstaterar han.
– Det är ju så att foodservice är en extrem kontaktsport och då är ett sånt här tillfälle att mötas mycket värt, menar han.
Mässdagarna har också varit tillfällen att få träffa precis de människor man vill stöta på, konstaterar han ur rollen som chef för Foodservice hos Conaxess Trade.
Företaget har byggt en allt starkare roll på den svenska marknaden, inte minst sedan den dagen 10 februari 2021 då pressmeddelandet landade om att Conaxess Trade köpt Movement.

”Fantastiskt tillskott” 
– Movement är ett fantastiskt tillskott till vår svenska verksamhet. Det kombinerade företaget har en väldigt stark marknadsposition med många duktiga och kompetenta medarbetare. Jag är säker på att detta kommer att göra oss än mer framgångsrika på den svenska marknaden, sade Uwe Thellmann hos Conaxess Trade då.
Conaxess Trade, distributiör av snabbrörliga konsumentvaror (FMCG) till detaljhandeln och alternativa säljkanaler representerade redan då cirka 300 varumärken inom food och nonfood och hade verksamhet i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Österrike och Schweiz.
Nu har man byggt vidare och på Kistamässan kan Tor Enander nöjt konstatera både att det är tillfälle till många kontakter och uppdateringar och att det är ett välkommet tillfälle att möta nya och gamla affärsrelationer.

Belåtna miner hos Lindvalls
En belåten Ulf Lindvall mötte vi också på FFCR. Hans Uppsala-baserade Lindvalls kaffe presenterade sitt sortiment på Kistamässan.

Ulf Lindvall, som leder Lindvalls kaffe, dök upp andra dagen på FFCR och noterade nöjt att intresset var stort för hans familjeföretag, det Uppsala-baserade kafferosteriet.
Även han fick frågan av oss om det är dags för ett genombrott för hela bönor, såg möjligheten men var inte säker på i vilken omfattning genomslaget sker.
Däremot påpekade han en annan aspekt av malda bönor kontra hela, ur producentsynvinkel.
– Man tror kanske att malda bönor är en bättre affär för oss som kafferosteri men så är det inte, berättade Ulf.
– När man mal bönor spelar utseendet på bönorna ingen roll men när man säljer hela bönor är hur de ser ut en aspekt och det gör att man får göra ett annat urval – och att därmed kostnadsbilden blir en annan, liksom processen.

Femte generationen 
Nu vet vi det.
Som vanligt lutar vi oss mot Lindvalls massiva vägg av 130 års erfarenhet, sådan man samlar på sig om man är ett familjeföretag i femte generationen.
Men hos Lindvalls har man blicken mot framtiden och frontade bland annat Lindvalls Premium och Brazil på mässan, två utmärkta kvalitéer.
Tuffa tider för stora delar av dagligvaruhandeln men kaffet vilar tryggt i en tradition av att även om det blir dyrtider så vill vi ha vårt kaffe.
– Så är det, konstaterar Ulf Lindvall, men det innebär också att vi anstränger oss ännu mer för att ge våra kunder högsta kvalitet.   

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil