”Framtidens butik är flera olika butiker”

Ett exempel när Ica illustrerar framtidens butik. Illustration: Ica
När Ica trendspanar i ämnet framtidens butik är svaret att framtidens butik kommer att vara flera olika butiker på grund av kundernas krav.

Icas nya rapport om framtidens butik djupdyker i hur denna kommer att se ut och vad kunder efterfrågar både idag och i framtiden. 
Rapporten utforskar både trender, drivkrafter och scenarios kopplat till butiken. 

Tre insikter som lyfts fram är behovet av den fysiska butiken i framtiden, att butiker kommer se mer olika ut i framtiden än idag, samt att kunder ställer höga krav på en enkel, lugn och trevlig upplevelse samt ett helhetstänk i fråga om hållbarhet.

Årets rapport, ”Din matbutik 2032 – en lokal och elastisk affär”​, är Icas sjätte i raden och tar sikte på den fysiska butiken, vilka omvärldsförändringar som kommer att forma den samt vilka behov och drivkrafter konsumenten har tio år framåt.

– E-handelns tillväxt gör den till ett självklart fokus för både media och analytiker. Men nu vill vi även rikta rampljuset på den fysiska butiken. Vi på Ica har alltid antagit att den fysiska butiken kommer spela en viktig roll även i framtiden, vilket rapporten bekräftar. Därmed blir det särskilt intressant att titta närmare på varför, och hur butiken kommer att utvecklas i framtiden, säger Per Strömberg, vd för Ica-gruppen.

– Den fysiska, butiken representerar fortfarande flera funktionella och emotionella värden för en majoritet av kunderna. Samtidigt behöver vi ständigt utveckla och framtidssäkra de fysiska butikerna för att fortsatt attrahera våra kunder, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Obemannad butik och dito restaurang

I Sjölunda utanför Lidköping samverkar just nu Eatbox, en automatiserad enhet för snabbmat, med obemannade butiken Automat bredvid.

Cloettas nya satsning i Nederländerna

Cloetta planerar en ny fabrik i Nederländerna och en satsning där för den fortsatta tillväxten inom koncernen. Samtidigt läggs tre andra fabriker ned.

Atria och Lithells hakar på ny trend

Nästa generation burgare ska ”smashas” och smashburgaren blir vår nästa hit på burgersidan, menar Atria och Lithells som nu hakar på trendtåget.

Fortsatt oro bland svenska handlarna

Konjunkturavmattning, utbudsproblem och hög inflation bidrar till fortsatt oro inom handeln. Handelsbarometern för maj visar minskad framtidstro.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil