Göteborgsvarvet satsar på hållbarhet

Foto MostPhotos
Göteborgsvarvet satsar på hållbarhet genom att erbjuda Fairtrade-märkt kaffe till alla löpare under loppet. Evenemanget är hållbart certifierat och all försäljning av livsmedel är 100% vegetarisk, ekologisk och närproducerad.

Göteborgsvarvet, ett av Sveriges mest populära lopp, har i år valt att satsa på hållbarhet genom att erbjuda Fairtrade-märkt kaffe till alla deltagare. Detta sammanfaller med World Fair Trade Day, då olika aktörer runt om i världen uppmärksammar vikten av rättvis handel.

Fairtrade-märkningen innebär att kaffet har odlats med respekt för mänskliga rättigheter och miljö och att odlaren har fått bättre betalt för sina bönor. Detta är särskilt viktigt i dagens samhälle med eskalerande klimatförändringar. Henrietta Eurenius, ansvarig för strategiska samarbeten på Fairtrade Sverige, påpekar att om vi vill fortsätta dricka kaffe i framtiden, måste vi välja hållbart producerat kaffe idag.

Göteborgsvarvet har samarbetat med SJ och Coop för att möjliggöra denna satsning på hållbart odlat kaffe. Linn Färjhage, hållbarhetsansvarig på Göteborgsvarvet, påpekar att det är viktigt att deras partners väljer Fairtrade, vilket bidrar till att göra loppet mer hållbart.

Utöver kaffet har Göteborgsvarvet också certifierats som ett hållbart evenemang. Från och med i år gäller 100 procent vegetarisk kost vid försäljning till deltagare och publik. Samtliga livsmedel ska i så stor utsträckning som möjligt vara ekologiska, närproducerade och Fairtrade-märkta.

Det är en viktig satsning från Göteborgsvarvets sida att visa att det är möjligt att genomföra ett stort evenemang samtidigt som man sätter hållbarheten i fokus. Genom att välja hållbart producerat kaffe och vegetarisk mat bidrar Göteborgsvarvet till att minska miljöpåverkan och främja rättvis handel. Förhoppningsvis kan denna satsning också inspirera andra evenemang att följa deras exempel och bidra till en mer hållbar framtid.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

440 miljoner kronor till Arlabönder

Arlabönder runt om i Sverige kommer att dela på en utdelning på cirka 440 miljoner kronor som en del av den efterlikvid som beslutades av Arlas högsta beslutande organ. Det totala beloppet för hela Arlas nordiska mjölkbönder är cirka 270 miljoner euro.

Ökar ersättningen till norrländska mjölkbönder

Från och med den 1 mars 2024 höjer Norrmejerier ersättningen för mjölkråvara med 30 öre. Beslutet välkomnas av både mjölkbönder och företagsledningen som ser det som ett nödvändigt steg med tanke på de utmaningar som mjölkbönderna i Norrland står inför.

Premiär för två nya Snabbgross Club

Den 29 februari slår Axfoods restauranggrossist Snabbgross upp portarna för två nya butiker i det medlemsbaserade konceptet Snabbgross Club, denna gång i Luleå och Västerås. Detta innebär att nu totalt nio butiker i Sverige erbjuder unika restaurangvaror och stora förpackningar till låga priser för både företags- och privatkunder.

Svenskt nej till CSDDD: En besvikelse

Idag stod det klart att EU-medlemsstaterna inte kunde enas om EU-direktivet om företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö, CSDDD. Vid mötet i COREPER blev det tydligt att det inte fanns någon majoritet bakom förslaget, och enligt uppgifter var Sverige det enda landet som planerade att rösta nej.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil