Göteborgsvarvet satsar på hållbarhet

Foto MostPhotos
Göteborgsvarvet satsar på hållbarhet genom att erbjuda Fairtrade-märkt kaffe till alla löpare under loppet. Evenemanget är hållbart certifierat och all försäljning av livsmedel är 100% vegetarisk, ekologisk och närproducerad.

Göteborgsvarvet, ett av Sveriges mest populära lopp, har i år valt att satsa på hållbarhet genom att erbjuda Fairtrade-märkt kaffe till alla deltagare. Detta sammanfaller med World Fair Trade Day, då olika aktörer runt om i världen uppmärksammar vikten av rättvis handel.

Fairtrade-märkningen innebär att kaffet har odlats med respekt för mänskliga rättigheter och miljö och att odlaren har fått bättre betalt för sina bönor. Detta är särskilt viktigt i dagens samhälle med eskalerande klimatförändringar. Henrietta Eurenius, ansvarig för strategiska samarbeten på Fairtrade Sverige, påpekar att om vi vill fortsätta dricka kaffe i framtiden, måste vi välja hållbart producerat kaffe idag.

Göteborgsvarvet har samarbetat med SJ och Coop för att möjliggöra denna satsning på hållbart odlat kaffe. Linn Färjhage, hållbarhetsansvarig på Göteborgsvarvet, påpekar att det är viktigt att deras partners väljer Fairtrade, vilket bidrar till att göra loppet mer hållbart.

Utöver kaffet har Göteborgsvarvet också certifierats som ett hållbart evenemang. Från och med i år gäller 100 procent vegetarisk kost vid försäljning till deltagare och publik. Samtliga livsmedel ska i så stor utsträckning som möjligt vara ekologiska, närproducerade och Fairtrade-märkta.

Det är en viktig satsning från Göteborgsvarvets sida att visa att det är möjligt att genomföra ett stort evenemang samtidigt som man sätter hållbarheten i fokus. Genom att välja hållbart producerat kaffe och vegetarisk mat bidrar Göteborgsvarvet till att minska miljöpåverkan och främja rättvis handel. Förhoppningsvis kan denna satsning också inspirera andra evenemang att följa deras exempel och bidra till en mer hållbar framtid.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil