Saint Patrick’s Day, som firas till minne av Irlands skyddshelgon, samlar över 70 miljoner människor världen över. En central del av firandet? Guinness. Globalt konsumeras mer än 27 miljoner glas av den ikoniska stouten under dagen, och även i Sverige syns effekten tydligt.
– Trenden att fler firar Saint Patrick’s Day i Sverige har pågått länge, men den har verkligen fått en extra skjuts av Guinnessfebern, säger Ole Höglind, marknadsansvarig för Guinness i Sverige.
Under mars 2024 ökade Guinness-försäljningen med 70 %, och enligt Carlsberg Sverige ser 2025 ut att slå alla rekord. Det är en trend som speglar både den ökade populariteten för internationella temafester och styrkan i varumärkesdriven konsumtion.
– Jag tror vi ser nya rekord i år eftersom intresset verkligen är enormt, säger Höglind.
St. Patrick’s Day = affärsmöjlighet
För krogar och restauranger är Saint Patrick’s Day en lönsam högtid, särskilt för dem som hakar på den gröna trenden. I Sverige arrangeras bland annat en officiell parad i Kungsträdgården i Stockholm, men firandet sker på pubar över hela landet – från O’Learys och Bishops Arms till lokala irländska pubar.
Exempel på pubar med firande:
- Stockholm: The Liffey, Churchill Arms, The Auld Dub
- Göteborg: Irish Embassy Pub, The Old Beefeater Inn
- Malmö: Pickwick Pub, Fagans
- Uppsala: O’Neills, O’Connors
Med en försäljningsökning på 200 % i sikte är frågan snarare: vilka aktörer har förberett sig bäst för Guinnessfebern?